فصل تازه در روابط طالبان با ازبکستان؛ مقامات دو طرف در کابل توافقنامه های همکاری امضا کردند

عبدالله عارف اوف صدراعظم ازبکستان

یک هیئت عالیرتبۀ که عبدالله عارف اوف، صدراعظم ازبکستان در راس آن قرار دارد، روز شنبه (۱۷ اگست) در کابل با مقامات مختلف ارشد حکومت طالبان ملاقات نمود و در بخش تجارت تفاهمنامه هایی را امضا کرده است.

این نخستین بار است که در سه سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، یک مقام عالیرتبه یکی از کشورهای آسیای میانه به کابل سفر می کند.

براساس اعلامیه مطبوعاتی که از سوی ارگ تحت کنترل طالبان در شبکۀ اکس(تویتر سابق) منتشر شده، عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزاری طالبان و شماری از از وزرای کابینه طالبان برای استقبال از هیئت ازبکستان به میدان هوایی بین المللی کابل رفته بودند.

هدف از این سفر هیئت عالیرتبه به رهبری عبدالله عارف اف، صدراعظم ازبکستان به کابل "تحکیم روابط تجارتی بین افغانستان و ازبکستان و افتتاح نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبکستان در کابل خوانده شده است.

ارگ تحت کنترل طالبان همچنین گفته که این هیئت عالیرتبه حکومت ازبکستان با ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزاری حکومت طالبان ملاقات کرده و در حضور او با وزارت های تجارت، زراعت، آبیاری و مالداری، معادن و پترولیم، ریاست عمومی گمرکات و شرکت برق موافقت نامه های مختلف همکاری را امضا کرده است.

ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان نیز تصاویری از ملاقات عبدالله عارف اف با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت را منتشر کرده گفته که این مقام ارشد ازبکستان در دیدار با امیرخان متقی گفته که رئیس جمهور ازبکستان، روی توسعه روابط بین دو کشور تاکید می کند و فرستادن این هیئت عالیرتبه به کابل، این را نشان می دهد.

غوث جانباز: اقتصاد ازبکستان رو به رشد است و نیاز به توسعه روابط با کشور ها دارد.

ضیا احمد افزوده که صدراعظم ازبکستان وعده کرده که در آینده ، صدور ویزه به محصلین افغان، تجار و بیماران از سر گرفته شده و احتمال دارد که سفیر طالبان در ازبکستان رسماً پذیرفته شود.

تا کنون در مورد گفت‌وگوهای هیئت ازبکستان در مورد این اظهارات حکومت طالبان در رسانه‌های ازبکستان چیزی منتشر نشده است.

اما شماری از کارشناسان امور بین‌الملل بر این باورند که ازبکستان تقویت روابط با افغانستان را برای رشد اقتصادی خود و رسیدن به بازارهای بین‌المللی را در کنار کشورهای منطقه مهم دانسته، تلاش می کند که به این هدف برسد.

غوث جانباز، دیپلومات سابق حکومت مخلوع افغانستان در مسکو

غوث جانباز، دیپلومات سابق حکومت مخلوع افغانستان در مسکو و تحلیلگر امور بین‌الملل شام دیروز به رادیو آزادی گفت:

"ازبکستان که در حال توسعۀ بسیار بالا قرار دارد، به شدت می خواهد اقتصاد خود را انکشاف و پیشرفت دهد. ازبکستان به دنبال بازارهای جدید، راه های جدید ترانسپورتی و مواصلاتی است و اکثر این راه ها از خاک افغانستان می گذرد، تا به اقیانوس هند برسد و به بازارهای جدید راه یابد. به این ترتیب، ازبکستان به کشور مبدل شده که می خواهد پروژه های بزرگ اقتصادی، مالی و تجارتی را در افغانستان عملی کند".

ازبکستان در کنار سایر معاملات تجارتی، قرار داد انتقال صدها کیلووات برق را نیز با افغانستان دارد.

هرچند حکومت طالبان در حال گسترش روابط بین‌المللی به‌ویژه با کشورهای آسیای میانه است، اما در بیش از سه سال گذشته، حکومت طالبان از سوی هیچ کشور جهان به شمول کشورهای آسیای میانه به رسمیت شناخته نشده است.