روز جهانی بشردوستانه؛ ملل متحد خواستار پایان حملات بر غیرنظامیان و امدادرسانان شد

۱۹ آگست به یاد قربانیان امدادرسانی از سوی ملل متحد به عنوان روز جهانی بشردوستانه یاد می‌شود.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) به مناسبت این روز در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) خود گفته که تلفات درگیری‌های مسلحانه وحشتناک است.

این ادارۀ ملل متحد به مناسبت روز جهانی بشردوستانه خواستار پایان دادن به حملات بر غیرنظامیان، امدادرسانان و زیرساخت‌های مورد نیاز شده است.

از سوی دیگر اندریکا راتوانی، معاون نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در یک کلیپ ویدیویی که به مناسبت روز جهانی بشردوستانه در صفحۀ ایکس (توئیتر سابق) یوناما نشر کرده، گفته است:

"افغانستان از دیر زمانی به این سو خطرناک‌ترین کشور برای امدادرسانان بوده است. با آنکه درگیری‌ها در افغانستان در سال ۲۰۲۱ پایان یافته، اما محدودیت‌ها بر حضور زنان در زندگی عمومی، چالش‌های جدیدی را به میان آورده است."

ملل متحد در سال ۲۰۰۹ به هدف بزرگداشت از فداکاری‌های امدادرسانانی که در جریان کار بشردوستانه کشته شده‌اند، ۱۹ آگست را به عنوان روز جهانی بشردوستانه نام‌گذاری کرد.

در ۱۹ آگست ۲۰۰۳، یک بمب‌گذاری در هتل کانال در بغداد عراق منجر به کشته شدن ۲۲ امدادگر بشردوستانه، از جمله سرجیو ویرا دِ مِلو، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد در عراق شد.