ریچارد بنِت: طالبان دلایل خاصی برای ممنوعیت سفرم به افغانستان ارائه نکرده‌اند

ریچارد بنیت می‌گوید طالبان دلایل مشخصی برای ممنوعیت سفر او به افغانستان ارائه نکرده‌اند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، می‌گوید که طالبان دلایل خاصی را برای ممنوعیت سفر او به افغانستان ارائه نکرده‌اند.

آقای بنیت این اظهارات را امروز چهارشنبه، ۳۱ اسد، در گفتگو با تلویزیون خصوصی آمو بیان کرد. او تأکید کرده که گزارش‌ها و اظهاراتش که در انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات طالبان در برابر حقوق بشر بوده‌اند، دلیل تصمیم طالبان برای ممنوعیت سفرش به افغانستان است.

برخی رسانه‌ها شامگاه روز گذشته به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش دادند که سفر آقای بنیت به افغانستان به دلیل به گفته مجاهد «ارائه اطلاعات نادرست از اوضاع این کشور به جهان»، ممنوع شده است.

آقای بنیت می‌گوید که از ماه می امسال به افغانستان سفر نکرده و حکومت طالبان به تیمش گفته‌اند که دیگر از او میزبانی نخواهد کرد. او ابراز امیدواری کرده که بتواند به زودی به افغانستان سفر کند.

ممنوعیت سفر آقای بنیت از سوی طالبان با واکنش هیدر بار، معاون بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر، همراه شده است. او امروز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این اقدام طالبان آزمونی کلیدی برای اراده جامعه بین‌المللی در دفاع از حقوق زنان و دختران ایجاد کرده است؛ آزمونی که به گفته او، جامعه بین‌المللی در سه سال گذشته در بسیاری از موارد در آن ناکام بوده است.

آقای بنیت از آغاز مأموریتش در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان گزارشگر ویژه ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان، چندین بار به این کشور سفر کرده و هر بار حکومت طالبان را به نقض گسترده حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران متهم کرده است.