وزیر خارجه ایالات متحده، نهمین سفر خود را به شرق میانه پایان داد

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ، نهمین سفر خود به شرق میانه بعد از آغاز جنگ در نوار غزه را بدون دستیابی به پیشرفت عمده برای توافق برقراری آتش بس، به پایان رساند.

او درحالیکه اسرائیل وگروه فلسطینی حماس علائمی از چالش های باقیمانده از خود نشان دادند، تاکید کرد وقت بسیار مهم است.

حماس ازسوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان هراس افگن شناخته میشود.

بلینکن بعد از نشست ها در کشور های میانجی ، مصر و قطر، گفت ازآنجای که اسرائیل پیشنهاد برای حل اختلافات جهت رسیدن به توافق آتش بس را پذیرفته است، اکنون باید تمرکز شود که حماس هم موافقه کند و طرفین روی جزئیات تطبیق توافق کار کنند.

وزیرخارجه امریکا قبل از عزیمت از قطر، به خبرنگاران گفت : « پیام صریح ، واضح وفوری ما این است که به یک توافق آتش ورهایی گروگانان دست یابیم واین کار را باید همین اکنون انجام دهیم زیرا وقت مهم است.»

پس از کشتارهای هدفمند اخیر رهبران شبه نظامی حماس و حزب الله در ایران و لبنان، که هر دو به اسرائیل نسبت داده شده اند، و وعده های تلافی جویانه که ترس از یک جنگ منطقه ای گسترده تر را برانگیخته است، دستیابی به آتش بس فوریت بیشتری کسب کرده است.

جزئیات کمی در مورد طرح حل اختلافات که توسط ایالات متحده، مصر و قطرپیشنهاد گردیده منتشر شده است. اما بلینکن گفت: "برنامه زمان‌بندی و مکان‌های عقب‌نشینی (اردوی اسرائیل ) از غزه کاملاً مشخص است."