برخی از شرکت‌های هوایی بین المللی پرواز های عبوری خود را از فضای افغانستان افزایش داده اند

تصویر آرشیف:میدان هوایی بین المللی کابل

یک نهاد ناظر بین المللی هوانوردی می گوید که شرکت های هوایی سنگاپور، بریتانیا ایرلند و لوفتهانزا پروازهای عبوری خود را به حریم هوایی افغانستان، افزایش داده اند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ و در جریان هرج و مرج که در میدان هوایی کابل رخ داد و بسیاری از وسایل و تجهیزات میدان هوایی آسیب دید، شمار زیادی از شرکت های هوایی بین‌المللی مسیر پرواز های عبوری خود را از فضای افغانستان تغییر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند این خدمات هنوز به طور کامل از سر گرفته نشده است، شرکت های هوایی، حریم هوایی افغانستان را امن تر از حریم هوایی ایران و اسرائیل می دانند.

یان پتچنیک Ian Petchenik، سخنگوی سازمان Flightradar24 که مسیرهای پرواز را در جهان نظارت می کند گفته است که با توجه به بحران فزاینده، محاسبه استفاده از حریم هوایی نیز تغییر کرده و بسیاری از شرکت های هوایی در تلاش هستند تا حد امکان خطر را کاهش دهند.

او افزوده است که با توجه به بحران کنونی ایران و اسرائیل، پرواز از آسمان افغانستان یک انتخاب امن برای شرکت های هوایی است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار این سازمان نشان می دهد که تعداد پروازها از آسمان افغانستان در هفته دوم ماه آگست هفت درصد بیشتر شده است.

پروازهای بین المللی از اوایل ماه اپریل که ایران و اسرائیل حملاتی را در مقابل یکدیگر انجام دادند، مسیرهای خود را تغییر دادند.