شبکه تحلیلگران افغانستان: طالبان در کاهش تقاضای مواد مخدر ناکام بوده‌اند

شبکۀ تحلیلگران افغانستان: باوجود کاهش تولید تریاک، تقاضا برای مواد مخدر در افغانستان همچنان بالا است.

شبکه تحلیلگران افغانستان می‌گوید حکومت طالبان در تلاش برای کاهش تقاضا برای مواد مخدر و برخورد با معضل گسترده مصرف آن در افغانستان، موفقیت چندانی نداشته است.

این شبکه روز یک‌شنبه با نشر گزارشی گفته که باوجود کاهش تولید تریاک در افغانستان، تقاضا برای آن همچنان باقی است.

این درحالی است که حکومت طالبان به تازگی ادعا کرده که در یک سال گذشته آنان بیش از ۲۳ هزار معتاد را تداوی کرده‌اند.

شبکه تحلیلگران افغانستان (AAN) می‌گوید که با وجود کاهش تولید تریاک، تقاضا برای مواد مخدر در افغانستان همچنان به سطح بالایی وجود دارد. این شبکه در گزارش تحقیقی که روز یک‌شنبه ۲۵ آگست نشر کرده، از مصرف مداوم مخدر در داخل افغانستان به عنوان یک بحران یاد کرده است.

گزارش AAN: تقاضای مواد مخدر در افغانستان همچنان بالا است

در این گزارش آمده که حکومت طالبان در تلاش برای کاهش تقاضا برای مواد مخدر و برخورد با معضل گسترده مصرف آن در افغانستان، موفقیت چندانی نداشته است.

در ادامه گفته شده که نبود آگاهی و تأثیرات روانی جنگ و استفاده سنتی از تریاک به عنوان تسکین درد، عوامل عمده استفاده بیش از حد از تریاک‌اند.

در این گزارش آمده که پس از بازگشت طالبان، آنان تلاش‌هایی برای مقابله با اعتیاد داشته‌اند و کشت تریاک ممنوع شده و معتادان برای درمان جمع‌آوری می‌شوند، اما بسته شدن مراکز درمانی تحت حمایت نهادهای بین‌المللی به دلیل کمبود بودجه، مشکل را تشدید کرده است.

شبکه تحلیلگران در این گزارش نوشته است که در ماه می ۲۰۲۲، وزارت صحت عامه طالبان اعلام کرد که ۴۴ مرکز از ۸۸ مرکز ترک اعتیاد هنوز فعال هستند.

این درحالی است که حکومت طالبان به تازگی ادعا کرده که در یک سال گذشته آنان بیش از ۲۳ هزار معتاد را تداوی کرده‌اند.

Your browser doesn’t support HTML5

محمد ثابت: در زمان اعتیاد بر اعضای خانواده‌ام گمان بد می‌کردم

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان، گفته که آنان علاوه بر تداوی معتادان در مراکز درمانی، تیم‌های صحی را به خانه‌ها فرستاده و معتادان را در منازل و زندان‌ها نیز تداوی کرده‌اند.

اما شبکه تحلیلگران افغانستان شیوه‌های اتخاذ شده حکومت طالبان در این خصوص را معیاری نمی‌داند و می‌گوید که درمان‌های اجباری و ترک‌های ناگهانی مؤثریت کمتری دارد و خطر برگشت به اعتیاد به مواد مخدر را تشدید می‌کند.

آخرین سروی رسمی در رابطه به شمار معتادان در افغانستان در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که شمار معتادان را در آن زمان بیش از سه میلیون تن اعلان کرد، اما به تازگی معاون مالی و اداری رئیس‌الوزرای حکومت طالبان شمار معتادان را در افغانستان بیش از پنج میلیون تن گفته است.

این درحالی است که برخی افراد که به مواد مخدر اعتیاد دارند، می‌گویند که آنان به دلیل مشکلات خانوادگی و فشارهای روحی به اعتیاد رو آورده‌اند.

لاله، یک زن معتاد به مواد مخدر از ولایت بدخشان، به رادیو آزادی می‌گوید که اکنون در خانه در حال سپری کردن دوره ۴۵ روزه ترک اعتیاد قرار دارد.

بیشتر در این باره:

حکومت طالبان: در یک سال بیش از بیست هزار معتاد را تداوی کردیمنرخ یک کیلوگرام هیرویین افغانستان در بریتانیا از پانزده هزار به سی هزار دالر افزایش یافته استسه ساله‌گی بازگشت طالبان؛ مردم: از کارنامۀ ۱۰۹۵ روزۀ طالبان راضی نیستیمجواد: اعتیاد به مواد مخدر در خانواده و جامعه منفورم ساخته بود

"به دلیل جگرخونی، خستگی و اینکه من نتوانستم درس بخوانم و آینده خودم و اولادم را جور کنم، من تریاک می‌کشیدم و خستگی‌ام کم می‌شد. اول تریاک می‌زدم و در کابل شیشه می‌زدم."

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش دو ماه قبل خود گفت که کاهش ۹۵ درصدی کشت کوکنار در سال گذشته، بیشترین تأثیر را بر دهقانان گذاشت و سبب فقر در افغانستان شده است.

(یو ان او دی سی) سال گذشته از کاهش ۹۵ درصدی کشت تریاک در افغانستان خبرداده بود و گفته بود که کشت کوکنار در سال ۲۰۲۳ در تمام افغانستان به ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است، در حالی که این رقم در سال قبل بیش از ۲۳۳ هزار هکتار بوده است.

کشت و تولید مواد مخدر از چالش‌های بزرگ در افغانستان است که حتی در نشست سوم دوحه در مورد آن با هیئت طالبان صحبت شده است.