حملات مسلحانه در بلوچستان پاکستان ۳۷ کشته برجا گذاشت

تا هنوز مشخص نشده که چه تعداد این افراد نظامی و چه تعداد غیرنظامی بوده‌اند.

مقام‌های ایالت بلوچستان در پاکستان می‌گویند که افراد مسلح از عصر دیروز به این سو در نقاط مختلف این ایالت ۳۷ نفر را کشتند.

شاهد رند، سخنگوی حکومت بلوچستان امروز به رادیو مشال، بخش پاکستان رادیو آزادی گفت که در نتیجۀ حملات افراد مسلح در منطقۀ موسی‌خیل ۲۳ نفر، در کلات ۸ نفر و در بولان ۶ نفر کشته شدند.

او این حملات را تروریستی خوانده و گفته که قربانیان شامل نظامیان و غیرنظامیان است، اما روشن نساخته که چه تعداد این افراد نظامی و چه تعدادشان غیرنظامی هستند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در اعلامیه‌ای این حملات را نکوهش کرده و گفته که عاملان آن شناسایی و مجازات خواهند شد.

پیش از این نجیب‌الله، معاون کمیشنر منطقۀ پشتون‌نشین موسی‌خیل به رسانه‌ها گفته بود که افراد مسلح ناشناس در شاهراه بلوچستان و پنجاب در این منطقه راه را مسدود کردند و افراد را از موتر پایین کردند.

نخست‌وزیر پاکستان در اعلامیه‌ای این حملات را نکوهش کرده است.

به گفتۀ او، این افراد مسلح پس از بررسی کارت هویت مسافران، برخی آنان را با شلیک گلوله کشتند.

معاون کمیشنر منطقۀ موسی‌خیل بلوچستان افزوده که افراد مسلح پس از این رویداد از محل فرار کردند.

از سوی دیگر یک مسئول محلی ولسوالی بارکان بلوچستان به رسانه‌ها گفته که در میان کشته‌شدگان هیچ کودک و زن شامل نیست و همه از پنجاب هستند.

به گفتۀ او، بیشتر کشته‌شدگان کارمندان دولتی هستند.

اما یک خبرنگار محلی به نام رحمت موسی‌خیل به رادیو مشال گفته که دو تن از قربانیان باشندگان مناطق پشتون‌نشین بلوچستان هستند.

تا هنوز هیچ فرد و گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما ارتش آزادیبخش بلوچ، یک گروه جدایی‌طلب بلوچستان از پاکستان، در بیانیه‌ای اعلام کرده که "تمام جاده‌های اصلی بلوچستان تحت کنترل آنها است."

بیشتر در این باره:

مهاجمان مسلح در پاکستان، ۲۳ مسافر بس‌های مسافربری را در منطقۀ موسی‌خیل بلوچستان کشتنددو حادثۀ ترافیکی در پاکستان جان ۳۴ نفر را گرفتانفجار بمب در جنوب‌غرب پاکستان حداقل دو کشته و پانزده زخمی بجا گذاشتقتل یک نظامی پیشین افغانستان در پاکستان؛ سمیع سادات می‌گوید که کار طالبان است

این گروه افزوده که با استفاده از حملات انتحاری، بخش بزرگی از مرکز نیروهای مرزی پاکستان در تربت را به تصرف خود درآوردند و بیش از ۱۰۰ سرباز را کشتند.

همچنین در بولان نیز مدعی شده‌اند که نیروهای امنیتی پاکستان را زخمی کرده‌اند.

اما منابع مستقل این ادعاها را تأیید نکرده‌اند و حکومت فدرال پاکستان و حکومت ایالتی بلوچستان هم هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.