سازمان جهانی صحت: بیش از ۲,۳۰۰ نفر در افغانستان در سال جاری بر اثر بیماری‌های حاد جان باخته‌اند

افزایش بیماری‌های تنفسی و سرخکان در افغانستان؛ سازمان جهانی صحت نگران است

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که ۲،۳۱۹ تن در نتیجه بیماری‌های حاد تنفسی، سرخکان، کانگو، دینگی و ملاریا در سال جاری میلادی در افغانستان جان باخته اند.

این سازمان نا وقت روز دوشنبه «۰۵ سنبله» با نشر گزارشی گفته که تنها عفونت‌های حاد تنفسی (سینه و بغل) در مجموع جان ۲،۰۶۷ تن را گرفته است.

در ادامه آمده که در سال جاری میلادی بیش از ۸۶۵ هزار تن به این بیماری در افغانستان مبتلا شده‌اند .

سازمان جهانی صحت گفته که تنها در ماه جولای ۲۰۲۴ میلادی مرگ ۲۰۹ کودک زیر پنج سال در نتیجه ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی به ثبت رسیده که نشان‌دهنده افزایش بیش از ۲۰ درصد است.

به نقل از این سازمان در کل در سال جاری میلادی تا کنون ۴۲،۸۰۰ مورد مشکوک به سرخکان همراه با ۱۸۸ واقعه فوتی در افغانستان گزارش شده‌است.

همچنان در این مدت ۷۷۱ مورد تب کانگو با ۶۳ واقعه فوتی به ثبت رسیده است.

به همین ترتیب گزارش شده که بیماری ملاریا بیش از ۳۴،۷۶۰ مورد مشکوک با یک مورد مرگ گزارش داده شده و مرگ‌ومیر مرتبط به آن صفر بوده و همچنان ۳۹۷ مورد تب دنگی به ثبت رسیده است.

در این حال شماری از خانواده‌های که کودکان‌شان یکی از این بیماری‌ها را سپری کرده و برخی کارکنان صحی می‌گویند که افراد مبتلا به این امراض نیازمند تداوی جدی اند.

اُلفت‌الله محبزی یک رضاکار صحی ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی در منطقه‌شان به رادیو آزادی گفت: "در منطقه ما بیشتر زنان و کودکان به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند، من شاهد آن هستم که اکثراً کودکان ابتدا تب می‌کنند، بی‌اشتها می‌شوند، سردرد و دردهای عضلاتی آغاز و سپس گلو درد و سینه درد می‌شوند و نمی‌توانند غذا بخورند و دیگر این‌که در مراکز صحی نزدیک ما دوا هم وجود ندارد، کودکان این بیماری تنفسی را به بسیار سختی سپری می‌کنند."

داکتران عدم تطبیق واکسین و برگشت مهاجرین را از عوامل افزایش بیماری‌ها در افغانستان می‌دانند.

از سوی هم یک بانو در شهر کابل که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود و کودک شش ماهه‌اش چند روز قبل به بیماری سرخکان مبتلا شده به رادیو آزادی گفت:

"پیش دو داکتر بردم نتیجه نداد، به داکتر سوم که مراجعه کردم گفت که علایم بیماری‌اش از سرخکان است، دخترکم بسیار درد کشید، بعد از هفت روز تب‌اش خفیف شد، بعد از آن علایم سرخکان را در او دیدم که چشمان‌اش آب می‌زد و جان‌اش بخار کشید."

شماری از داکتران می‌گویند عدم تطبیق واکسین، برگشت مهاجرین افغان، جاری شدن سیلاب‌ها و عدم توجه به دستورالعمل‌های صحی سبب بلند رفتن واقعات فوتی ناشی از بیماری‌ها در افغانستان شده‌است.

داکتر فریدالله عمری متخصص امراض داخله در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تطبیق نکردن واکسین‌ها بسیار رول دارد، نه‌تنها در بیماری سرخکان، بلکه برای دیگر امراض به شمول امراض تنفسی هم، دوم مهاجرینی‌که از کشور های همسایه برگشته اند بسیاری‌شان واکسین نشده اند و سومین عامل آن سیلاب‌های اند که در چند ماه گذشته سرازیر شد."

بیشتر در این باره:

مشکلات در سیستم صحی افغانستان؛ «افغان‌ها برای درمان به کشورهای دیگر می‌روند»وزارت صحت عامۀ طالبان از بررسی تدابیر برای جلوگیری از شیوع آبله میمون در افغانستان خبر دادبیماری «آبله ام» چیست و چرا سازمان صحی جهان در برخی از کشورها وضعیت اضطراری اعلام کرد؟ادامه مهاجرت‌ها از افغانستان منجر به افزایش بیماری های متعدد در میان خانواده ها شده استبازگشت مهاجرین از پاکستان به افغانستان، خطر گسترش بیماری « آبلهٔ میمون» را افزایش داده است

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما این وزارت همواره از تلاش‌ها برای بهبود بخش‌های مختلف صحی سخن زده و مدعی شده که سیستم صحی افغانستان در حال بهتر شدن است.

اما پیش از این سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) با ابراز نگرانی از کمبود بودجه بخش صحت در افغانستان گفته بود که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان، خدمات صحی و درمانی در این کشور ضعیف شده‌است.