در پی حملات روز سه‌شنبه اسرائیل بر غزه، دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند

ملل متحد فعالیت‌های خود را در نوار غزه به حالت تعلیق درآورد؛ وضعیت بحرانی ادامه دارد.

تعداد انبوه آوارگان فلسطینی با ادامه جنگ در مناطق مرکزی و جنوبی نوار غزه، در مناطق ساحلی نوار تجمع کرده‌اند و مقامات صحی از کشته شدن دست‌کم ۱۷ نفر در حملات روز سه‌شنبه خبر دادند.

در عین حال، مذاکرات دستیابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در قاهره ادامه داشته اما علائمی از پیشرفت مشخص در مورد موضوعات اختلافی میان اسرائیل و حماس، از جمله کنترل آینده بر دو دهلیز عمده در نوار غزه، دیده نمی‌شود.

حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان هراس‌افگن شناخته می‌شود.

اسرائیل در روزهای اخیر چندین بار دستور تخلیه را برای فلسطینیان از مناطق مختلف غزه صادر کرده است. فلسطینیان، ملل متحد و مقامات سازمان‌های امدادرسان با انتقاد از وضعیت گفته‌اند که این دستورهای پیهم، مناطق کمک‌های بشردوستانه و زون‌های امن را محدودتر می‌سازد.

اکثریت باشندگان نوار غزه و خانواده‌های آواره در شهر جنوبی خان یونس و شهر دیرالبلح در مرکز غزه تجمع کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که مجبور شده‌اند تا در خیمه‌ها در مناطق ساحلی زندگی کنند و اکنون ساحل هم مزدحم شده است.

بیشتر در این باره: ۶۰ سازمان رسانه‌ای و حقوق بشری اسرائیل را به کشتار جمعی خبرنگاران متهم کردند

خبرگزاری رویترز از قول مقامات صحی غزه گزارش می‌دهد که در اثر حملات اسرائیل در مناطق بریج و مغازی نه نفر، و همچنین پنج تن در خان یونس، و سه نفر در رفح کشته شده‌اند.

در جنگ ده‌ماهه در نوار غزه طبق آمار فلسطینیان، بیش از ۴۰ هزار و چهارصد نفر کشته شده‌اند. اکثریت ۲.۳ میلیون باشندۀ نوار چندین بار از یک منطقه به دیگری آواره شده‌اند.

سازمان‌های امدادرسان می‌گویند که باشندگان غزه با کاهش جدی مواد خوراکی و دوا روبرو هستند.

جنگ در نوار غزه بعد از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته به جنوب اسرائیل حمله کرد و طبق آمار اسرائیلی حدود ۱۲۰۰ تن را کشت و ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

آوارگان فلسطینی در مناطق ساحلی غزه تجمع کرده‌اند و با کمبود مواد غذایی و دوا مواجه هستند.

از سوی دیگر، ملل متحد دیروز فعالیت خود در نوار غزه را بعد از آن به حالت تعلیق درآورد که روز یکشنبه به ساکنان شهر دیرالبلح که دفترهای اصلی این سازمان در آنجا موقعیت دارد، دستور تخلیه صادر شد.

این دستور به گفته یک مقام ملل متحد، در حالی صادر شد که این سازمان برای واکسیناسیون شش و نیم میلیون کودک در برابر پولیو یا فلج اطفال آمادگی می‌گرفت.

بیشتر در این باره:

نتانیاهو: پس از اطلاع از قصد حزب‌الله برای حمله، دستور حملات هوایی را صادر کردم گام دیگر برای آتش‌بس در غزه برداشته شد، هیئت گروه حماس نیز برای ادامه مذاکرات به مصر رفتوزیر خارجه ایالات متحده، نهمین سفر خود را به شرق میانه پایان داداسرائیل از دریافت اجساد شش گروگان اسرائیلی در جنوب غزه خبر دادبلینکن: اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس امریکا را پذیرفته است

با ادامه جنگ، گفت‌وگوی میانجیگران بین‌المللی برای دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی ادامه دارد. میانجیگران از مصر، قطر و امریکا برای پیروزی تلاش‌های خود ابراز خوشبینی می‌کنند؛ اما حماس و اسرائیل یکدیگر را به ایجاد موانع در برابر پیشرفت متهم می‌کنند.