تظاهرات هزاران نفر در اسرائیل علیه نتانیاهو پس از کشف اجساد گروگان‌ها

هزاران اسرائیلی در مقابل دفتر بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند و او را به دلیل عدم تلاش برای آتش‌بس در غزه مورد انتقاد قرار دادند.

گروهی از خانواده‌های گروگان‌ها دیروز (یکشنبه، اول سپتامبر) در اعتراضی در اورشلیم خواستار تعطیلی تمامی امور کاری در اسرائیل شدند تا دولت را مجبور به اجرای آتش‌بس برای آزادی گروگان‌ها کنند.

بزرگترین اتحادیۀ کارگران اسرائیل هم خواستار اعتصاب کاری شده است.

اتحادیۀ هیستادروت که از حدود ۸۰۰ هزار کارگر بخش‌های صحت، حمل و نقل و بانکی نمایندگی می‌کند، گفته است که اعتصاب کاری را صبح دوشنبه آغاز می‌کند.

اسرائیلی‌ها پس از آن از دولت خود از جمله بنیامین نتانیاهو، صدراعظم، ناراحت شدند که اجساد ۶ گروگان در غزه کشف شد.

ارتش اسرائیل گفته که این افراد قبل از رسیدن نیروهایشان کشته شده بودند.

بیشتر در این باره: اجساد شش گروگان اسرائیلی در تونلی در رفح کشف شد

جسدهای این افراد از داخل یک تونل در غزه کشف شدند که شامل یک امریکایی-اسرائیلی به نام هرش گولدبرگ می‌شود.

پدر و مادر او برای رهایی گروگان‌ها تلاش‌های زیادی کردند.

این تلاش‌ها شامل دیدار با رهبران مختلف جهان می‌شود تا اسرائیل و گروه حماس را وادار به آتش‌بس کنند.

حماس از سوی امریکا و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

بیشتر معترضان روز یک‌شنبه خواستار حمایت از صدایشان برای برقراری آتش‌بس شدند.

یکی از معترضان به نام اموس به اسوشیتد پرس گفت:

"هر یک و تمام مردم در تمام نقاط جهان به جاده‌ها بروید و صدای خود را بلند کنید. ما می‌توانیم زندگی افراد را نجات دهیم، ما می‌توانیم جان تمام طرف‌ها را نجات دهیم، ما می‌توانیم زندگی مردم را نجات دهیم."

معترضان تصاویری از گروگان‌های کشته شده را با خود حمل می‌کردند.

نه تنها خانواده‌های افراد گروگان بلکه اپوزیسیون دولت اسرائیل نیز نتانیاهو را متهم کرده که در راستای برقراری آتش‌بس صادقانه تلاش نکرده است.

بنی گانتس، یکی از رهبران اپوزیسیون اسرائیل به روز یک‌شنبه گفت، بنیامین نتانیاهو به دلایل سیاسی و بقای خود بازی می‌کند و این کار منجر به مرگ افراد می‌شود.

یائیر لاپید، رهبر اصلی اپوزیسیون هم گفته است، در حالی که پسرها و دخترهایشان گروگان هستند، نتانیاهو مشغول بازی‌های سیاسی خود است.

اما بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، روز گذشته و پس از کشف اجساد گروگان‌های کشته شده با اشاره به گروه حماس گفت، کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، خواستار توافق نیست.

او هشدار داده که به جنگ برای نابودی کامل حماس ادامه می‌دهد.

حماس در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ با حمله به اسرائیل در یک روز حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

بیشتر در این باره:

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی: نتانیاهو موانع صلح را ایجاد کرده استادامه تشنج در غزه؛ نیروهای اسرائیلی به عملیات در برابر حماس ادامه داده انداردوی اسرائیل در دو عملیات جداگانه دو مهاجم را در کرانهٔ باختری از پا در آورد اسرائیل و حماس به وقفهٔ سه روزه در جنگ توافق کردند تا کمپاین واکسین پولیو در غزه عملی شودشورای امنیت سازمان ملل متحد از اسرائیل و لبنان خواست به درگیری ها پایان بدهندحملات هوایی اسرائیل به چندین منطقۀ کرانۀ غربی حداقل ده کشته بر جای گذاشت

احتمالاً از میان ۲۵۰ گروگان حدود ۱۰۰ نفرشان هنوز هم در غزه هستند، چون شمار زیادی از آنان در جریان آتش‌بس نخست در بدل رهایی فلسطینی‌ها آزاد شدند.

این حملۀ حماس سبب شد که اسرائیل حملات هوایی و زمینی خود بر غزه را آغاز کند و بر اساس آمار وزارت صحت غزه در کنترل حماس، تا به حال حدود ۴۰ هزار فلسطینی در این حملات کشته شده‌اند.