صدها هزار معترض در اسرائیل پس از کشته شدن ۶ گروگان خواستار آتش‌بس با حماس شدند

برخی خانواده‌های گروگان‌ها از نتانیاهو انتقاد کرده‌اند که فشار نظامی بر حماس موجب کشته شدن گروگان‌ها شده است.

پس از پیدا شدن اجساد ۶ تن از گروگان‌ها در نوار غزه، صدها هزار معترض خشمگین از عصر دیروز به این سو به جاده‌ها ریختند.

معترضان از حکومت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌خواهند که هر چه زودتر طرح آتش‌بس در غزه را تأیید کند.

وزارت صحت عامۀ اسرائیل دیروز گفت که ۶ تن از گروگان‌های اسرائیلی به روز جمعه یا پنج‌شنبه با شلیک گلوله از فاصلۀ نزدیک کشته شدند.

معترضان در شعارهای خود از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستند که با گروه حماس صلح کند تا گروگان‌های باقی‌مانده به سلامت به خانه‌های خود برگردند.

اتحادیه‌های کارگری اسرائیل خواستار تظاهرات گسترده‌ای شده‌اند که از آغاز درگیری‌ها در غزه تاکنون بی‌پیشینه بوده است.

این اتحادیه‌ها از بخش‌های مهم اقتصادی اسرائیل از جمله بانک‌ها، مراکز صحی و میدان‌های هوایی بزرگ خواستند که اعتصاب کاری کنند.

بیشتر در این باره: خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی: نتانیاهو موانع صلح را ایجاد کرده است

اتحادیه‌های کارگری اسرائیل گفته‌اند که بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و دفاتر دولتی همه به اعتراضات پیوسته‌اند.

برخی خدمات حمل و نقل عمومی نیز متوقف شده است، اما شبکۀ ریلی بین‌شهری شامل این اعتراضات نشده است. با این وجود، پروازهای میدان هوایی بین‌المللی بن گوریون صبح امروز لغو شد، برخی دیگر با تأخیر مواجه شدند و مسافران در صف‌های طولانی دیده شدند.

کارمندان شاروالی مناطق پرجمعیت مانند تل‌ابیب نیز به معترضان پیوستند که در نتیجه مکتب‌ها و کودکستان‌ها زودتر تعطیل شدند، اما کارمندان بسیاری از شاروالی‌ها مانند بیت‌المقدس در تظاهرات شرکت نکردند.

اتحادیه‌های کارگری اسرائیل خواستار توقف امور اقتصادی و اعتراضات گسترده علیه حکومت شدند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های دولتی اسرائیل، حکومت از یک محکمۀ کارگران خواسته است که این اعتراض‌ها را به دلیل آنچه که «سیاسی بودن» انگیزۀ آن عنوان کرده، لغو کند.

تعداد شرکت‌کنندگان تظاهرات دیروز بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان اعتراضات از زمان آغاز جنگ غزه بوده و بر اساس تخمین برخی اتحادیه‌ها، تعداد شرکت‌کنندگان راهپیمایی بزرگ تل‌ابیب به نیم میلیون نفر رسیده است. اما رسانه‌های اسرائیلی تعداد معترضان را بین ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر اعلام کردند.

خانواده‌های گروگان‌ها و بسیاری از مردم عام از حکومت نتانیاهوانتقاد می‌کنند و می‌گویند که اگر برای پایان دادن به جنگ نزدیک به ۱۱ ماهه در غزه و آتش‌بس موافقت می‌کرد، برخی گروگان‌ها کشته نمی‌شدند.

بیشتر در این باره:

تظاهرات هزاران نفر در اسرائیل علیه نتانیاهو پس از کشف اجساد گروگان‌هاخانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی: نتانیاهو موانع صلح را ایجاد کرده استاجساد شش گروگان اسرائیلی در تونلی در رفح کشف شدادامه تشنج در غزه؛ نیروهای اسرائیلی به عملیات در برابر حماس ادامه داده انداردوی اسرائیل در دو عملیات جداگانه دو مهاجم را در کرانهٔ باختری از پا در آورد

اما برخی دیگر از استراتژی نتانیاهوبرای حفظ فشار نظامی بر حماس حمایت می‌کنند.

امریکا و اتحادیۀ اروپا حماس را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسند.

در پی حملۀ هفتم اکتوبر حماس بر اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و این گروه ۲۵۰ تن را به گروگان گرفت که بر اساس گزارش‌ها، هنوز هم حدود ۱۰۰ گروگان در بند حماس هستند.