اتحادیه اروپا از منگولیا به خاطر دعوت و پذیرایی از رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد

ولادیمیر پوتین در دیدار با رهبر منگویا

اتحادیه اروپا ، از منگولیا انتقاد کرد که این کشور با وجود داشتن عضویت محکمه بین المللی جرایم جنگی،حکم آن در ارتباط به بازداشت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را اجرایی نکرده است.

اتحادیه اروپا روز سه شنیه ( ۱۳ سنبله ) در اعلامیه ‌ای با ابراز تاسف گفت که منگولیا بر اساس منشور روم مسئولیت خود را، انجام نداد.

رئیس جمهور پوتین در جریان سفر خود به اولان باتور پایتخت منگولیا ، با اوخنا خورل سوخ، رئیس جمهور منگولیا دیدار کرد.

این اولین باریست که پوتین پس از حکم محکمه بین المللی جرایم جنگی در ماه مارچ سال ۲۰۲۳ میلادی از یکی از کشور های عضو این محکمه، دیدن می کند.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، محکمه بین المللی جرایم جنگی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را به دنبال دستور حمله کامل روسیه بر اوکراین در ماه فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی و سپس انتقال غیرقانونی کودکان از سرزمین‌ های اشغالی اوکراین به روسیه را، صادر کرد.

منگولیا با گارد تشریفات و فرش سرخ از رئیس جمهور روسیه استقبال کرد.

یک سخنگوی حکومت مغولستان گفت که پوتین را نمی توان دستگیر کرد، زیرا این کشور بیش از سه میلیون نفری که با روسیه و چین هم مرز است، در بخش انرژی به مسکو، متکی است.

منگولیا از نگاه تامین انرژی به روسیه متکی است.

منگولیا ۹۵ درصد فرآورده های نفتی ضروری و بیش از ۲۰ درصد انرژی برق را از همسایگان نزدیک خود وارد می کند که به گفته سخنگوی حکومت، برای بقای کشور بسیار مهم است.

مقام های منگولیا با فرش قرمز و گارد تشریفاتی از رئیس جمهور پوتین در میدان هوایی بین المللی اولان باتور، پذیرایی کردند.

پوتین که شب از منطقه تووا روسیه وارد اولان باتور شد، مورد استقبال رئیس جمهور منگولیا قرار گرفت.

سپس رئیس جمهورمنگولیا او را تا قصر دولتی همراهی کرد، قبل از ملاقات در عقب دروازه های بسته، هر دو در صحن قصر به مجسمه چنگیز خان احترام گذاشتند.

بر اساس گزارش ها، دو رهبر قراردادهایی را برای تامین مواد سوخت طیاره ها و ارتقای تأسیسات تولید برق منگولیا در اولان باتور امضا کردند.

پوتین همچنین برنامه های خود را برای ارتباط بهتر بین دو کشور از طریق راه آهن ارائه کرد.

سفر پوتین به منگولیا مصادف با هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی نیرو های شوروی و مغولستان بر اردوی جاپان در منطقه خلخین گول در سال ۱۹۳۹ است.