اعلامیهٔ شورای امنیت در محکوم ساختن « قانون امر به معروف و نهی از منکر»، با استقبال مواجه شده است

تالار برگزاری جلسات اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد

پس از آن که ۱۲عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد درعکس المعل به قانون جدید «امر به معروف ونهی ازمنکر» حکومت طالبان یک اعلامیه مشترک را صادر کردند، این اقدام در داخل و بیرون از افغانستان مورد استقبال قرارگرفت.

ریچارد بینت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان ناوقت شب جمعه ۶سپتمبر درصفحه ایکس خود با نشر دوباره یک بخش این اعلامیه ، حمایت خود را از این اعلامیه نشان داده است.

نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان درسازمان ملل متحد نیز به تاریخ ۶سپتمبر درصفحه ایکس خود درکنار استقبال از این اعلامیه از ۱۲کشور عضو سپاسگزاری کرد.

شماری از زنان درداخل افغانستان هرچند این اقدام ۱۲عضو شورای امنیت را امیدوارکننده میخوانند اما می‌گویند تنها نشراعلامیه ها نمی‌تواند مشکل زنان افغان را حل کند.

تعدادی از زنان معترض افغانستان که خواهان رفع محدودیت ها در برابر زنان و دختران اند.

یکی از این زنان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام اش را درگزارش ذکر شود، به رادیوآزادی گفت :

"این اعلامیه که آنها نشرکرده اند به نظر من کافی نیست، چرا که درچندین موارد برای آنها از سوی بیشتر کشورها اعلامیه نشرشده است، اما آنها درقصه اش نیستند، باید یک اقدام جدی صورت گیرد، بخاطری که اینجا زندگی برای دختران بیسار دشوارشده است"

قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان محدودیت های بیشتری به ویژه در برابر زنان و دختران وضع کرده است.

نسرین حمیدی یکی از مدافعین حقوق زنان به رادیو آزادی گفت که جامعه جهانی درکنار اعلامیه ها و محکوم کردن ها باید فشارها بر طالبان را ازدیاد بخشد:

«جامعه بین المللی که مدعی حمایت از حقوق بشر است نباید تنها به اعلامیه ها و نکوهش ها تکیه کنند. آنها باید عملاً فشار دیپلوماتیک، سیاسی و اقتصادی را بالای طالبان برای بهبود زندگی زنان و دختران افغان و تامین حقوق آنها افزایش دهند.»

این اعلامیه مشترک ۱۲عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد به شمول امریکا ،فرانسه و بریتانیا که روزجمعه ۶سپتمبرنشرشد، از طالبان خواسته است که تطبیق قوانین تازه را درافغانستان به زودی متوقف سازد که حقوق زنان را محدود میکند.

طالبان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند.

آنها آنچه را که دراعلامیه برخورد سیستماتیک با زنان وسرکوب زنان و دختران به اساس جنسیت ازسوی طالبان خوانده شده، محکومت کرده اند.

۱۵ کشور اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد هستند ، که چین ، روسیه و الجزایر شامل این اعلامیه نیستند.

حکومت طالبان به تاریخ ۲۱ اګست قانون امربه معروف ونهی از منکر را در۴ فصل ۳۵ماده نافذ و آنرا درجریده رسمی نشر کرد.

این قانون که بیشتر روی چگونکی ظاهر شدن زنان درجامعه متمرکز میباشد و ملاهبت الله اخند زاده رهبر طالبان سفارش تطبیق جدی آنرا کرده است ، پیش از این نیز با واکنش های گسترده درداخل و بیرون از افغانستان روبرو شده است.