نگرانی اوکراین از همکاری تهران با مسکو؛ « ایران راکتهای بالستیک به روسیه فرستاده است»

راکت های ساخت ایران که گفته میشود این راکت ها در اختیار روسیه نیز گذاشته شده است.

وزارت خارجه اوکراین به روز شنبه گفت که در رابطه با خبرهای انتقال احتمالی راکتهای بالستیک ایران به روسیه نگرانی عمیق دارد.

در اعلامیه که از سوی این وزارت توسط ایمیل به خبرنگاران فرستاده شده گفته میشود که توسعه همکاری نظامی بین تهران و مسکو یک تهدید به اوکراین ، اروپا و شرق میانه است.

وزارت خارجه اوکراین از جامعه جهانی تقاضا نمود که در این رابطه فشار ها را بر روسیه و ایران بیشتر بسازد.

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» و وال ستریت ژورنال یک روز قبل از این یعنی روز جمعه خبر داده بودند که ایران راکت های بالستیک برد کوتاه را به روسیه ارسال نموده است . این دو شبکه خبری از قول منابع که نامهای شان افشا نشده در این مورد معلومات داده بودند.

خبرگزاری رویترز در ماه اگست خبر داده بود که روسیه انتظار دارد به زودی صدها راکت بالستیک موسوم به «فتح ۳۶۰ » که برد کوتاه دارد از ایران بدست آورد.

نیروهای اوکراینی در نبرد مستقیم با اردوی روسیه قرار دارند.

رویترز در آن وقت گفته بود که ده ها کارمند نظامی روسیه در این بخش در ایران آموزش می بینند که چگونه از این راکتهای که توسط ستلایت یا ماهواره رهبری میشود استفاده کنند. به گفته رویترز، این راکتها در نهایت برای استفاده در جنگ علیه اوکراين، به روسیه ارسال میشوند.

ایالات متحده امریکا که متحد کلیدی اوکراین بشمار میرود روز جمعه در مورد رسیدن این راکتها به روسیه اظهار نگرانی کرده بود.

شان ساویت Sean Savett سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفته بود که انتقال راکت های بالستیک ایران به روسیه نشانه واضح حمایت بزرگ ایران از تجاوز روسیه بر اوکرئین خواهد بود.

نمانیده گی ایران در سازمان ملل متحد در نیویارک به روز جمعه گفته بود که موقف تهران در بحران اوکراین تغییر نکرده است.

نماینده گی ایران گفته بود که این کشور عواقب کمک نظامی به طرفهای درگیر را در این بحران درک می کند زیرا گسترش آنرا سبب تلفات جانی بیشتر، تخریب زیر بناها و فاصله گرفتن از مذاکرات در رابطه با آتش بس میداند که به گفته نماینده گی ایران این یک عمل غیر انسانی است.

نمایده گی ایران افزود که ایران نه تنها خودش از دخیل شدن در این بحران خود داری میکند، بلکه از دیگر کشورها هم می خواهد که از رساندن اسلحه به طرفهای درگیر این بحران خود داری گنند.