حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا گزارشی دربارۀ چگونگی خروج نیروهای امریکایی منتشر می‌کند

در این گزارش، اداره بایدن به دلیل هرج و مرج در خروج از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

اعضای حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا قرار است که روز دوشنبه (۱۹ سنبله) گزارشی در باره چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر کنند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در این گزارش که پس از مدت‌ها انتظار، به نشر رسیده، اداره رئیس‌جمهور جو بایدن به دلیل خروج با هرج و مرج و مرگبار نیروهای امریکایی از افغانستان، مورد انتقاد قرار گرفته است.

نیروهای امریکایی در اواخر ماه آگست سال ۲۰۲۱، دو هفته پس از آن افغانستان را ترک کردند که طالبان کنترل این کشور را دو باره به دست گرفتند.

پیش از خروج نیروهای امریکا از افغانستان، در ۲۶ ماه آگست سال ۲۰۲۱ انفجاری در مقابل میدان هوایی کابل رخ داد که در نتیجه آن، ۱۳ سرباز امریکایی و ده‌ها افغان کشته و زخمی شدند.

در گزارش مجلس نمایندگان امریکا آمده که اداره ایالات متحده در ۱۶ آگست، یک روز پس از به قدرت رسیدن طالبان در مورد تخلیۀ غیرنظامیان از افغانستان تصمیم گرفت که به اساس گزارش خیلی دیر بود.

در این گزارش همچنین آمده که در آن زمان، روابط مناسب بین مقامات امریکایی در واشنگتن و کابل وجود نداشت و در اسناد و مدارک هم افغان‌های مستحق تخلیه مشکلات و نواقصی دیده می‌شد.

این گزارش در نتیجه تحقیقات سه‌سالۀ مایکل مک‌کال، رهبر جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده ترتیب و تهیه شده است.

پیش از این، اداره رئیس‌جمهور بایدن خروج نیروهایش از افغانستان را به چالش کشید و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات، دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق از حزب جمهوریخوا را متهم کردند که با طالبان در باره خروج نیروهای امریکایی صحبت کرده است.