وزارت معارف طالبان: ۲۰ هزار مدرسه دینی را ساختیم، ۱۶ هزار مدرسۀ دینی دیگر نیز سال آینده تأسیس می‌شوند

وزارت معارف طالبان اعلام کرده که ۲۰ هزار مدرسه دینی در یک سال گذشته در افغانستان تأسیس شده است.

در حالی که درهای آموزش به روی بیش از شش میلیون دختر بالاتر از صنف ششم بسته است، وزارت معارف حکومت طالبان اعلام کرده که در یک سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۵۷ مرکز آموزش اسلامی، از جمله نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه، در افغانستان ایجاد شده است.

کرامت‌الله آخند، معاون تعلیمات اسلامی این وزارت، اعلام کرد که حدود چهار میلیون نفر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

آخند گفت:
"وزارت معارف به سطح کشور ۱۹ هزار و ۶۶۹ مدرسه، ۱۲۷۷ دارالحفاظ، ۱۱۵ دارالعلوم و ۳۹ دارالایتام ایجاد کرده است و ۳ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۰۰ نفر در این مراکز مشغول آموزش هستند."

او اما نگفت که چه تعداد دختران و چه تعداد پسران در این مدارس مشغول فراگیری آموزش‌های دینی هستند.

بیشتر در این باره: افزایش خشونت ناشی از افراطیت دینی در افغانستان؛ زنان: « هر حرکت ما در جامعه با نگاه های خشن دنبال می‌شود»

بر اساس اطلاعات این وزارت، قرار است تا سال ۱۴۰۴ هـ.ش، ۱۶ هزار مدرسۀ دینی دیگر نیز تأسیس شود. اما برخی جوانان افغان معتقدند که به‌جای ساخت مدارس، باید به علوم عصری و ایجاد فرصت‌های شغلی توجه شود.

نیلاب، یک دانش‌آموز صنف یازدهم که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان از آموزش محروم شده است، به رادیو آزادی گفت:
"من به عنوان یک دانش‌آموز که این‌قدر مدرسه ساخته شده و من در خانه نشسته‌ام، بسیار متأثر هستم. ما باید به علوم عصری دسترسی داشته باشیم و با جهان رقابت کنیم."

یک مدرسه دینی در شهر هرات

میروس، یک محصل پوهنتون، معتقد است که مسائل دینی به اندازه کافی در نصاب تعلیمی افغانستان وجود دارد و در حال حاضر نیاز به از بین بردن فقر بیشتر احساس می‌شود:
"آموزش‌های دینی در نصاب مکاتب موجود است، از جمله قرآن، تجوید و حتی تفسیر قرآن. افزایش این مدارس به شکل افراطی جامعه را بی‌سواد و بی‌هنر می‌سازد."

برخی فعالان آموزشی نیز بر این باورند که افغانستان به علوم عصری نیاز دارد و افزایش این مدارس ممکن است جامعه را به عقب براند.