احداث یک سرک در نورستان، دهها روستا و چندین ولسوالی را با هم وصل کرده است

تصویر ارشیف: مسیر یک سرک در نورستان که ولسوالی ها و روستا های دور افتاده را با هم وصل کرده است.

باشنده گان مناطق غربی نورستان می گویند که از راه کوردر – تیتین با نورستان مرکزی وصل شده و سفر های طولانی آنها کوتاه گردید.

امیر محمد ولس دری، رئیس شورای قومی نورستانی ها در مورد اهمیئت این سرک به خبرنگار رادیو آزادی گفت :

« بعد از بسیار تاخیر، مشکلات و انتظار سرکت ساخته شده و عرض سرک از سه متر شروع میشود تا چهارونیم متر . سرک تیتین - کوردر تنها دره های سه ولسوالی غربی نورستان را با مرکز وصل نمی کند ، بلکه یگانه راه مواصلاتی است که نورستان را به لغمان پیوند میدهد و در مقایسه با راه های دیگر موصلاتی یگانه راه کوتاهی که نورستان را به کابل وصل می کند همین راه تیتین – کوردر است.»

یک باشنده نورستان: پیش از احداث این سرک ما فاصله های طولانی را برای رسیدن به شفاخانه و یا هم مرکز ولایت طی میکردیم.

یک باشنده محلی مولوی سیف الدین دیوبندی گفت که قبل از تکمیل سرکت تیتین – کوردر به بیش از ده ولسوالی ولایت های لغمان ، کنر و ننگرهار سفر های بسیار دشوار داشت. به گفته او اکنون که این سرک ساخته شده راه سفر وی در حدود ۳۵۰ کیلومتر کوتاه تر شده است:

«سرک نورستان غربی از طریق تیتین و کوردر به پارون مرکز این ولایت وصل شد. با وصل شدن این سرک مشکلات مردم و مشکلات مالی آنها کم شده است. زیرا در گذشته این راه بسیار طولانی بود . یک کسی که میخواست از دو آب به پارون برود، باید اول به ولایت لغمان ، بعد به ننگرهار و بعد به کنر و از آنجا به پارون میرفت . این در حدود ۳۰۰ کیلومتر مسافه داشت و مصارف مالی آنهم بسیار زیاد بود.»

ولایت نورستان در نقشه افغانستان

وکیل عبدالرزاق باشنده منطقه کودر ولسوالی واما هست . او می گوید که رفتن از راه کنر و جلال آباد به کابل برایش بسیار گران تمام میشد . به گفته او نه مریضانشان به وقت به شفاخانه و درمان میرسیدند و نه آنها به کارهای خود رسیده گی کرده میتوانستند:

« برای مردم نورستان و رفت و آمد به ننگرهار بسیار سهولت ایجاد شده. نسبت به سرک کنر این سرک برای ما بسیار آسان و نزدیک است و به خصوص این دو ولسوالی مندورو نورگرام بسیار نزدیک شده . تا حال مردم این ولسوالی ها که به نورستان رفت و آمد می کنند از اینجا لغمان میروند، از لغمان به ننگرهار میروند و بعد از طریق کنر خودرا به نورستان می رسانند ، اما حال می توانند به کوردر بروند و از آنجا مستقیم به مرکز . از یک طرف مصرف کم میشود و از سوی دیگر اگر صبح وقت حرکت کنند ساعت ۹ تا ده صبح به مرکز نورستان میرسند. »

مردم محل می گویند از اینکه با مرکز ولایت پارون وصل شده اند بسیار خورسند اند. ، ولی خواست آنها این است که این سرک اساسی درست شود تا مشکلات موجود برای همیشه رفع شوند. به گفته آنها سرک باید پخته شود و در بعضی جاها به پلها و پلچک ها نیاز است، چقری ها و سیلبرهای کلان وجود دارد که باید دیوارهای استنادی برایشان ساخته شود .

مولوی محمد نبی عادل رئیس فوائد عامه نورستان به رادیو آزادی گفت که سرک تیتین – کوردر به کمک سازمان عذائی جهان دبلیو اف پی اعمار شده اما به کار بیشتر نیاز است. او افزود آنها کوشش دارند که امکانات را فراهم بسازند و مشکلات موجود را رفع کنند.

سه ولسوالی نورستان غربی مندور، نورگرام و دو آب در یک زمانی اولین بار با سرک به مرکز وصل میشوند که دو ولسوالی دیگر در شرق نورستان کامدیش وبرگ متال هنوز هم در انزوا قرار دارند و بخاطر آن مردم به بسیار مشکلات مواجه میباشند.