رهبر طالبان در دیدار از ولایات شمالی و شمال‌شرقی افغانستان به تطبیق احکام شرعی تاکید کرده است

تصویر ملا هبت الله رهبر طالبان .

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد پایان سفر رهبر طالبان ملا هبت الله آخوندزاده به ولایات شمالی افغانستان خبر داد.

در اعلامیه که آقای مجاهد امروز جمعه در صفحه ایکس (تویتر سابق) نشر کرده گفته میشود که رهبر طالبان در این سفر ۱۴ روزه که در هفتم ماه جاری سنبله آغاز شد از ۱۱ ولایت غربی، شمالی و شمال شرقی - هرات، بادغیس ، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، کندز، تخارو بدخشان دیدار کرد. در این دیدار او با مقامات، علما، و ریش سفیدان این ولایات صحبت کرده و آنها را به عملی کردن قوانین شرعی دعوت نمود.

رهبر طالبان که از زمان برگشت آنها به قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ تا حال در هیچ محضر عام دیده نشده ، در حالی به عملی شدن قوانین شرعی تاکید می کند که نهادهای دفاع از حقوق بشر احکام و فرمانهای او را در این بخش مخصوصا در رابطه با زنان بسیار شدید می خوانند. به گفته آنها در این فرمانها حقوق اساسی زنان تا حد زیاد پامال شده است.

در جریان بیش از سه سال حاکمیت طالبان در افغانستان دروازه های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده و علاوه از محروم شدن زنان از فعالیت در بخش های دیگر، آنها از کار در بسیار موسسات دولتی و غیر دولتی هم ممنوع شده اند.