دیدبان حقوق بشر از صدراعظم آلمان خواست تا حقوق بشر را در آسیای مرکزی تقویت کند

دومین نشست فارمت آسیای مرکزی و آلمان در قزاقستان برگزار می‌شود.

دیدبان حقوق بشر (HRW) از اولاف شولتز، صدراعظم آلمان خواست تا در نشست با روسای جمهور پنج کشور آسیای مرکزی، از آنها ترویج و تقویت حقوق بشر را در کشورهای‌شان بخواهد

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، شولتز در این هفته با اشتراک در نشست با روسای جمهور پنج کشور آسیای مرکزی تاریخ می‌سازد.

اولاف شولتز در سفر سه روزۀ خود امروز یک‌شنبه (۱۵ سپتمبر) راهی ازبکستان می‌شود.

او فردا دوشنبه و پس‌فردا سه‌شنبه در دومین نشست فارمت آسیای مرکزی جمع آلمان در قزاقستان اشتراک خواهد کرد. اولین نشست این فارمت سال پیش در برلین برگزار شده بود.

دیدبان حقوق بشر گفت که حکومت آلمان نمی‌تواند وانمود کند که روابط نزدیک‌تر با کشورهای آسیای مرکزی بدون بهبود قابل توجه حقوق بشر در این کشورها باشد.

شولتز قرار است در اولین توقف خود در تاشکند در دیدار با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، قرارداد مهاجرتی را هم امضا کند که بر اساس آن، کارگران ماهر ازبک می‌توانند به آلمان سفر کنند و شرایط برگشت دوبارۀ آنها به ازبکستان فراهم می‌گردد.

او در این هفته در اجلاس با سران کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بر انرژی و گفت‌وگوهای اقتصادی و توسعه‌ای نیز تمرکز خواهد کرد.

انتظار می‌رود که روسای جمهور پنج کشور آسیای مرکزی در این نشست همچنین دربارۀ تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، گفت‌وگو کنند.