رسانه‌های پاکستانی: آصف درانی، نمایندۀ ویژه پاکستان برای افغانستان، از سمت خود برکنار شده است

اکسپرس تربیون می‌گوید که درانی در کابل از محبوبیت برخوردار نبوده است.

تعدادی از رسانه‌های پاکستانی با نشر گزارش‌هایی مدعی شده‌اند که آصف درانی، نمایندۀ ویژه پاکستان برای افغانستان، به‌خاطر عدم کارایی از سمت‌اش برکنار شده است.

از این میان روزنامۀ اکسپرس تربیون پاکستان به تازه‌گی به نقل از برخی منابع آگاه گفته که درانی در بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد تأثیرگذاری نداشته است.

روزنامه در ادامه نوشته که "سفیر درانی در تأثیرگذاری میان روابط پاکستان و افغانستان کوتاه آمده و او در کابل هیچ‌گونه محبوبیتی نداشته است."

با آن‌که وزارت خارجۀ پاکستان به‌گونه رسمی در این باره چیزی نگفته، اما طاهر خان، خبرنگار بخش مشال رادیو آزادی، می‌گوید که آن پیام وزارت خارجۀ پاکستان را به‌دست آورده که ختم وظیفۀ درانی به تاریخ ۱۰ سپتمبر را نشان می‌دهد.

بیشتر در این باره: آصف درانی از عهده اش به عنوان نمایندهٔ خاص پاکستان برای افغانستان، برکنار شد

به‌اساس معلومات طاهر خان، حکومت پاکستان در این پیام در مورد علت برکناری آصف درانی جزییاتی نداده است.

در این حال، افراسیاب ختک، سیاستمدار و عضو پیشین مجلس سنای پاکستان، در مورد علت احتمالی برکناری آصف درانی به رادیو آزادی گفت:

"سیاستی که در پاکستان در مورد افغانستان طرح می‌شود، از سوی جنرالان است و آنها بر آن انحصار دارند. زمانی که تطبیق می‌شود، باز استخبارات یا آی‌اس‌آی در آن بسیار نقش دارد. پس در این‌جا نقش مردم ملکی و مامورین وزارت خارجه بسیار اندک می‌باشد و جنرالان می‌خواهند برخی مواردی را بر آنها عملی کنند که خلاف اصول دیپلوماسی و بسیار معقول نباشد."

غوث جانبار، دیپلومات پیشین و کارشناس امور بین‌الملل، با اشاره به برکناری آصف درانی می‌گوید، تا زمانی که در رویکرد اردوی پاکستان در مورد افغانستان تغییر اساسی به‌وجود نیاید، روابط افغانستان و پاکستان همچنان تیره خواهد بود.

آصف درانی

"برکناری آصف درانی، نمایندۀ ویژه پاکستان برای افغانستان، اظهارات اخیر عمران خان و گفته‌هایی که اخیراً نقل قول شده از طرف والی خیبرپشتونخواه، نشان می‌دهد دسایسی را که استخبارات پاکستان، نظامی‌های پاکستان و در کل حکومت پاکستان فکر می‌کردند با آمدن طالبان می‌توانند تطبیق کنند، این دسایس و برنامه‌ها با ناکامی مواجه شده‌اند."

علی امین گنده‌پور، وزیر اعلی خیبرپشتونخواه، به تاریخ ۱۱ سپتمبر در نشست وکیلان در مورد روابط افغانستان و پاکستان و ادامۀ مشکلات میان این دو کشور گفته بود که می‌خواهد به عنوان نمایندۀ مردم خیبرپشتونخواه با حکومت طالبان در افغانستان به‌خاطر حل مشکلات در ایالت خود مستقیماً گفت‌وگو کند.

هرچند عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، که حالا در زندان به‌سر می‌برد، از پیشنهاد گنده‌پور برای گفت‌وگوهای مستقیم حمایت کرد، اما خواجه آصف، وزیر دفاع آن کشور، گفته که با کشورهای خارجی حکومت‌های مرکزی گفت‌وگو می‌کنند و ایالت‌ها نمی‌توانند چنین گفت‌وگویی داشته باشند.

احمد سعیدی، دیپلومات پیشین افغان، در مورد چگونگی روابط فعلی میان افغانستان و پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"روابط افغانستان و پاکستان خوب نیست. حزب تحریک انصاف پاکستان با طالبان روابط مناسبی دارد، اما حکومت مرکزی به‌ویژه آی‌اس‌آی و اردو روابط خوبی ندارند. پس به همین خاطر در امتداد مرز میان‌شان درگیری می‌شود و این وضعیت به همین گونه ادامه پیدا می‌کند."

به گفتۀ آقای سعیدی، تا زمانی که اردوی پاکستان به یک سیاست سازنده در برابر افغانستان روی نیاورد و به‌جای در نظر گرفتن نفع خود، صادقانه در برابر گروه‌های دهشت‌افگنی مبارزه نکند، تغییر وضعیت در منطقه ناممکن به‌نظر می‌رسد.

بیشتر در این باره:

به صد‌ها خانوادهٔ مهاجرین افغان به تازه‌گی از ایران و پاکستان به افغانستان برگشتندپایان نشست زنان افغان در البانیا؛ بخشی از قطعنامه: « جامعه جهانی باید از عادی سازی روابط با طالبان خودداری کند» وزیر اعلی ایالت خیبرپختونخوا: اجازه بدهند هیئتی را به افغانستان بفرستیم تا مشکلات دو طرف حل شودنزدیکتر شدن روابط امارات متحدۀ عربی و طالبان؛ تغییر در تعاملات جهانی یا رقابت منطقه‌ای؟

قابل یادآوری است که روابط میان افغانستان و پاکستان خوب نیست و در این اواخر تیره‌تر شده است و گاه‌گاهی در امتداد مرز میان نیروهای دو کشور درگیری‌های خونین هم صورت می‌گیرد.

پاکستان، حکومت طالبان را به حمایت از طالبان پاکستانی متهم می‌کند، اما حکومت طالبان این اتهام را رد کرده و گفته که تأمین امنیت داخلی پاکستان مربوط آنها نیست، اما از خاک افغانستان به هیچ کشوری تهدیدی متوجه نیست.