نهادهای حامی رسانه‎‌های افغانستان: حملات بر خبرنگاران افغان در پاکستان افزایش یافته است

عبدالعزیز سخی‌زاده در نتیجۀ این حمله از ناحیۀ سر زخمی شد.

حملۀ روز یک‌شنبه افراد مسلح بر عبدالعزیز سخی‌زاده، خبرنگار افغان ساکن در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان، واکنش نهادهای حامی خبرنگاران را برانگیخته است.

این نهادها با نشر اعلامیه‌ها از وضعیت خبرنگاران افغان ابراز نگرانی کرده‌اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان یا AJSO ناوقت روز یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر در یک اعلامیه، بر تلاش‌ها برای حفظ امنیت خبرنگاران افغان تأکید کرده است.

این نهاد افزوده خبرنگارانی که به کشورهای سومی برای حفظ جان‌شان رفته‌اند، اما در این اواخر در آنجا نیز از مصئونیت برخوردار نیستند.

فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید هم با نگرانی از وضعیت خبرنگاران افغان در پاکستان از مسئولین امنیتی آن کشور خواسته تا در مورد این رویداد تحقیق کنند.

این فدراسیون به روز دوشنبه در اعلامیه‌ای گفته که این سومین حمله به خبرنگاران اخیراً در اسلام‌آباد است.

بیشتر در این باره: خبرنگاران داخل افغانستان از محدودیت ها، عدم دسترسی به اطلاعات و سانسور شکایت دارند

یک نهاد موسوم به خانۀ آزادی بیان افغانستان نیز با نکوهش این حمله در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود نوشته که آقای سخی‌زاده در این حمله، از ناحیۀ سر آسیب دیده است.

افراد مسلح ناشناس با تیراندازی بر عبدالعزیز سخی‌زاده، خبرنگار پیشین تلویزیون آریانا، ناوقت روز یک‌شنبه ۱۵ سپتمبر در منطقۀ E 11 اسلام‌آباد او را زخمی ساختند.

آقای سخی‌زاده به رادیو آزادی گفت که در چند متری منزلش هدف گلوله قرار گرفت و زخم برداشت.
"دیروز ساعت ۱۰ شب بود که از خانه خارج شدم، چند قدم نرفته بودم که سرم فیر شد، گلوله به سرم اصابت کرد. داکتران گفتند که گلوله از سرم کشیده شده، دیروز گرم بودم، نمی‌فهمیدم، امروز وضعیتم خراب است، سرم درد می‌کند و جان‌درد هستم."

او می‌گوید که پیش از این نیز زمانی که در افغانستان بود در منطقۀ چهلستون شهر کابل از سوی افراد مسلح مورد لت و کوب قرار گرفته بود.

بعد از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، شمار زیادی از خبرنگار از افغانستان خارج شدند و از این میان عده‌ای از آنها به کشورهای همسایه، ایران و پاکستان رفته‌اند.

او همچنان با شریک ساختن یک پیام صوتی که آن را منسوب به استخبارات طالبان می‌داند، در صحبت با رادیو آزادی مدعی شده که از سوی طالبان مورد تهدید قرار گرفته است.

رادیو آزادی اجازه پخش این پیام صوتی را ندارد.

همزمان شماری از خبرنگاران افغان مستقر در پاکستان می‌گویند که حملات اخیر بر خبرنگاران افغان در آن کشور آنان را به هراس انداخته و نگران امنیت‌شان هستند.

زمان ظریف، خبرنگار افغان مقیم اسلام‌آباد، در صحبت با رادیو آزادی، خواهان توجه برای حفاظت از خبرنگاران افغان شد.

"متأسفانه خبرنگاران افغان هم از نظر امنیتی و هم از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند. همین یک روز پیش یک خبرنگار افغان مورد حمله قرار گرفت. چند وقت پیش، در ماه اپریل، بالای احمد هنایش، خبرنگار رادیو آزادی، حمله شده بود و این نشان می‌دهد که خبرنگاران افغان در پاکستان امن نیستند."

بیشتر در این باره:

سه‌ ساله‌گی حکومت طالبان؛ در این مدت ۳۰۹ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بازداشت شدند طالبان چی اهدافی را در پیوند با سانسور رسانه ها و بازداشت خبرنگاران دنبال می‌کنند؟آیندهٔ نامعلوم، بیکاری و محدودیت‌های طالبان در افغانستان؛ در کمتر از چهار سال، ۸ میلیون افغان مهاجر شده اندادعای دستگیری دو فعال سیاسی و دو فعال رسانه‌ای توسط استخبارات طالبانانتقاد کمیتۀ بین‌المللی حفاظت از خبرنگاران از سرکوب رسانه‌ها توسط طالبان

این در حالی است که در این اواخر در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، حملات بر خبرنگاران افغان افزایش پیدا کرده است.

به تاریخ ۱۵ ماه اگست، نصیر احمد بهروز، یک خبرنگار افغان، نیز در اسلام‌آباد مورد حمله قرار گرفت و احمد هنایش، خبرنگار رادیو آزادی، هم پیش از آن به تاریخ سوم ماه اپریل سال جاری در نتیجۀ تیراندازی افراد مسلح ناشناس در اسلام‌آباد زخمی شد.

بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، تعداد زیادی از خبرنگاران افغان به هدف آنچه که تلاش برای حفظ جان‌شان خوانده‌اند، قصد رفتن به کشورهای غربی را داشته و به کشورهای همسایه به‌خصوص به پاکستان و ایران رفته‌اند.