برخی از خانواده‌ها در افغانستان: نگران توقف واکسین پولیو در افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت صحت عامۀ طالبان گزارش‌ها دربارۀ توقف کمپاین واکسین پولیو را رد کرده است.

هرچند وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گزارش‌ها در پیوند به توقف یا منع کمپاین تطبیق واکسین پولیو (فلج کودکان) در افغانستان را تکذیب کرده است، اما همچنان برخی از خانواده‌ها در افغانستان که کودکان زیر پنج سال دارند، از گزارش‌ها در مورد توقف این کمپاین نگران‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفته است که حکومت طالبان این کمپاین خانه‌به‌خانه را متوقف کرده و برخی از رضاکاران این کمپاین نیز ادعا می‌کنند که طالبان از برگزارکنندگان این کمپاین خواستار پرداخت مالیات شده‌اند.

اما وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گزارش‌ها در این مورد را نادرست خوانده است.

کریمه رحیم‌یار، باشندهٔ کابل که نواسه‌های زیر پنج‌ساله دارد، می‌گوید متوقف شدن کمپاین واکسین پولیو فاجعۀ بزرگی را برای کودکان افغان به بار خواهد آورد.

بیشتر در این باره: ملل متحد: کمپاین واکسین پولیو در افغانستان متوقف شده است

او روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت: «کودکان از یک طرف تغذیۀ درست ندارند و از طرف دیگر اگر واکسین نشوند، ۹۹ درصد حتماً فلج خواهند شد. نواسه‌های من، چه از دختر و چه از پسرم، اگر واکسین نشوند، تصور کنید چه می‌شود. خواهش من این است که این کمپاین متوقف نشود.»

ماری امیری، باشندهٔ ولایت تخار که مادر چهار فرزند زیر پنج سال است، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «این وضعیت برای کودکان که آیندۀ کشور هستند، بسیار نگران‌کننده است. اگر این کودکان فلج شوند، هم برای آنان و هم برای خانواده‌هایشان رنج بزرگی خواهد بود.»

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرده که حکومت طالبان تطبیق کمپاین خانه‌به‌خانه واکسین پولیو را متوقف کرده است.

قرار بود این سازمان در ماه جاری میلادی کمپاین تطبیق واکسین پولیو را در افغانستان آغاز کند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که فلج کودکان یا پولیو در انها هنوز ریشه‌کن نشده است.

با این حال، خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از یک منبع آگاه در سازمان جهانی صحت (WHO) گزارش داده که طالبان به‌جای تطبیق واکسین پولیو به‌صورت خانه‌به‌خانه، توصیه کرده‌اند که واکسین در مساجد برای کودکان تطبیق شود.

اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، روز دوشنبه با فرستادن اعلامیه‌ای گزارش برخی رسانه‌ها در مورد توقف کمپاین واکسین پولیو را تکذیب کرده است.

در اعلامیه آمده که هیچ دستور رسمی برای توقف این کمپاین وجود ندارد.

همچنین، یکی از واکسیناتوران در ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که تطبیق واکسین پولیو برای کودکان در کلینیک‌ها ادامه دارد.

اما یکی از رضاکاران واکسین پولیو در ننگرهار که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که کمپاین واکسین پولیو که قرار بود در این ولایت آغاز شود، متوقف شده‌است.

بیشتر در این باره: طالبان: کمپاین واکسین پولیو در افغانستان متوقف نشده است

«دو هفته پیش، از سوی WHO برای رضاکاران و سوپروایزران کمپاین پولیو آموزش‌هایی ارائه شد، اما این کمپاین تاکنون آغاز نشده است. به گفتۀ رضاکاران محلی، حکومت از این سازمان مالیات می‌خواهد و به همین دلیل کمپاین‌ها متوقف شده‌اند.»

علاوه بر این، داکتران می‌گویند که تطبیق واکسین پولیو (فلج کودکان) در افغانستان یگانۀ راه جلوگیری از این بیماری است.

متین صافی، یکی از داکتران افغان در جرمنی، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «پولیو یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که کودک را تا پایان عمر فلج و معلول می‌کند. آسان‌ترین راه جلوگیری از این بیماری خطرناک، تطبیق به‌موقع واکسین است. از وزارت صحت عامۀ افغانستان خواهش می‌کنم که اجازه بدهند این واکسین برای کودکان افغانستان تطبیق شود.»

پولیو یک بیماری غیرقابل درمان است، اما با واکسین می‌توان از مبتلا شدن به آن جلوگیری کرد.

به‌گفتۀ سازمان جهانی صحت (WHO)، در سال جاری موارد ابتلا به بیماری پولیو در افغانستان به ۱۸ مورد رسیده است، در حالی که در سال گذشته شش مورد گزارش شده بود.

پاکستان و افغانستان تنها کشورهایی هستند که موارد مثبت بیماری پولیو یا فلج کودکان هنوز در آن‌ها محو نشده است.