روسای جمهور پنج کشور آسیای میانه و صدراعظم جرمنی به تامین حقوق بشر در افغانستان تاکید کردند

نشست رهبران پنج کشور آسیایی با حضور صدراعظم جرمنی در آستانه پایتخت قزاقستان.

رؤسای جمهور پنج کشور آسیای مرکزی و صدراعظم جرمنی بر تداوم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کردند، اما یک بار دیگر خواستار رعایت حقوق اولیه مردم این کشور به ویژه حقوق دختران و زنان شدند.

در اعلامیه مشترکی که به روز سه شنبه در پایان این نشست در ویب سایت حکومت جرمنی نشر شده، رهبران کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و اولاف شولز صدراعظم جرمنی در آستانه، پایتخت قزاقستان، تعهد قاطع خود را به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، باثبات و مرفه، افغانستان که به حقوق بشر و آزادی های اساسی همه شهروندان، به ویژه زنان و دختران و گروه های قومی احترام می گذارد، تکرار کردند.

در اعلامیه مشترک این کشورها همچنین بر اهمیت حکومت همه شمول در افغانستان که شامل همه اقوام، گروه های مذهبی و سیاسی باشد، تاکید شده است.

بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی با حکومت طالبان در افغانستان روابط دیپلوماتیک برقرار کرده اند، اما از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده اند.

جرمنی که تعامل مستقیمی با طالبان ندارد، اخیراً ۲۸ افغان را که توسط محاکم این کشور مجرم شناخته شده بودند، در اقدامی به افغانستان اخراج کرد.