گوترش: نقض حقوق بشر در افغانستان «هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان» است

گوترش ابراز نگرانی کرد که تبعیض و تروریسم از افغانستان به دیگر کشورها صادر می‌شود.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل از تدویر یک نشست فوق‌العاده در مورد افغانستان خبر داد، اما در مورد تاریخ دقیق آن چیزی نگفته است.

گوترش روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) در یک کنفرانس خبری در حاشیۀ نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفت که این نشست روی "نقض فاحش حقوق بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران افغان" متمرکز خواهد بود. سرمنشی سازمان ملل آن را "هولناک‌ترین جنبۀ رژیم طالبان" توصیف کرد.

گوترش همچنین در مورد تبعیض علیه گروه‌های قومی و صدور تروریسم از افغانستان به سایر کشورها ابراز نگرانی کرده است.

اما امیر خان متقی سرپرست وزیر خارجهٔ حکومت طالبان امروز (پنجشنبه ۱۹ سپتمبر) در یک نشست خبری زیر نام "حساب‌دهی حکومت به ملت" اظهارات آقای گوتیرش را رد کرده، او را به کمبود اطلاعات متهم کرد.

در نشست روز چهارشنبه (۱۸ سپتمبر) شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه کشورها به غیر از چین و روسیه که از متحدان طالبان هستند، وضعیت افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و تصویب قانون "امر به معروف و نهی از منکر" این گروه را محکوم کردند.

ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و آموزش زنان و دختران افغان در پوهنتون‌ها، منع کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همه موسسات و نهادهای غیر دولتی، ممنوعیت ورزش زنان و دختران، ممنوعیت رفتن زنان به حمام‌های زنانه، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها، سفر بدون محرم شرعی در مسیرهای طولانی، محدودیت استفاده از حمل و نقل عمومی، رعایت حجاب اجباری تعریف شده از سوی حکومت طالبان و منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه از موارد عمدۀ نقض حقوق بشری زنان و دختران از سوی طالبان به شمار می‌رود.