نگرانی از وضعیت صحی احمد فهیم عظیمی؛ خانوادهٔ این فعال مدنی خواهان رهایی وی از زندان طالبان اند

احمد فهیم عظیمی فعال مدنی از یازده ماه به این طرف در زندان طالبان است.

خانوادهٔ احمد فهیم عظیمی فعال حق آموزش که زندانی است ،یکبار دیگر از حکومت طالبان خواست تا او را به گونه فوری از زندان آزاد کند.

احمد فهیم عظیمی از ۱۱ ماه به اینسو در بند حکومت طالبان است .

احمد فواد عظیمی، برادر او روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی وضعیت جسمی و روحی او را نامناسب توصیف کرد:

«وضعیت روحی و جسمی او خراب و مغشوش است، با این که هیچ گناه ندارد با دشواری شب و روز اش را در زندان سپری می‌کند، ما خواستار رهایی فوری او از ندان هستیم.»

درعین حال سازمان عفو بین‌الملل (امنیستی اینترنیشنال) خواستار رهایی فوری و بی قید و شرط احمد فهیم عظیمی شده و گفته که وضعیت روانی او روبه بدتر شدن است.

شهرزاد اکبر: یازده ماه است که فهیم عظیمی در زندان است، پروسه زندانی شدن وی غیر شفاف و نا عادلانه است.

این سازمان روز جمعه ۲۰م سپتمبر در صفحهٔ ایکس «توییترسابق» خود نوشته که احمد فهیم عظیمی بدون آن که جرمی را انجام داده باشد از ۱۱ ماه به این‌سو در زندان طالبان است.

محکمه حکومت طالبان در اول اپریل درحکمی که در غیاب احمد فهیم عظیمی صادر کرد، وی را به یکسال حبس محکوم کرد اما احمد فهیم عظیمی آن را نپذیرفته و استیناف‌طلب شد.

پیش از این به شمول این سازمان، سازمان‌های مختلف بین‌المللی از حکومت طالبان خواسته بودند که او را هرچه زودتر از بند رها کند.

در همین حال شهرزاد اکبر، رئیس نهاد حقوق بشری « رواداری» با ابراز نگرانی از ادامهٔ در بند بودن احمد فهیم عظیمی به رادیو آزادی گفت:

«بیشتر از ۱۱ ماه می‎شود که آقای عظیمی به گونهٔ غیر قانونی بازداشت شده، در بند است، خانواده‌اش نمی‌دانند که چه زمانی رها می‌شود، این یک پروسهٔ غیر شفاف و ناعادلانه است.»

شهرزاد اکبر، رئیس نهاد حقوق بشری « رواداری»

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد قضیه احمد فهیم عظیمی و خواست‌ها درپیوند به رهایی او از زندان طالبان، از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بپرسد، اما او به پرسش‌ها دراین مورد پاسخ نداد.

اما پیش از این بازداشت احمد فهیم عظیمی را تایید کرده و گفته بود که احمد فهیم عظیمی و دو فعال دیگر با اسناد بازداشت شده‌اند و محکمه در مورد آن‌ها تصمیم خواهد گرفت. این که او به کدام اتهام بازداشت شده‌ است، جزییات ارائهٔ نشده است.

ما خانوادهٔ عظیمی پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که او به اتهام حمایت از آموزش دختران و همکاری در بخش خارج شدن دختران روباتیک افغانستان بازداشت شده‌ که به گفتهٔ اعضای خانواده اش،هردو مورد بر او ثابت نشده است.

حکومت طالبان فهیم عظیمی و همکار وی صدیق الله افغان را یکجا بازداشت کرده بود، صدیق الله افغان چندی قبل رها شد اما احمد فهیم تا هنوز هم در بند مانده است.

حکومت طالبان احمد فهیم عظیمی و همکار او صدیق‌الله افغان را در ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی از دفتر کار شان در کابل بازداشت کرد.

طالبان در بیش از سه‌سال حاکمیت دوبارهٔ شان دهها فعال حقوق بشر، آموزش و مدنی، زنان معترض، خبرنگاران و استادان پوهنتون را به اتهام‌های مختلف بازداشت کرده‌اند که برخی آن‌ها دوباره رها شدند، اما احمد فهیم عظیمی و شماری از فعالان دیگر هنوز هم در بند طالبان به سر می‌برند.