جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند نقض حقوق زنان افغان را از طریق محکمه بین‌المللی عدالت دنبال می‌کنند

زن افغان

جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند هشدار داده‌اند که به دلیل نقض حقوق زنان در افغانستان از طریق محکمه بین‌المللی عدالت علیه حکومت طالبان اقدام خواهند کرد.

در مسوده اعلامیه مشترک که از این چهار کشور تهیه شده است، طالبان رسماً مسئول نقض حقوق زنان خوانده شده‌اند که در کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض علیه زنان ذکر شده است.

خبرگزاری دی‌پی‌ای جرمنی امروز چهارشنبه ۴ میزان به نقل از انالینا بایربوک وزیر خارجه جرمنی خبر داده که او قصد دارد در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد امروز با وزرای خارجه استرالیا، کانادا و هالند دیدار کند.

در مسوده اعلامیه مشترک، این چهار کشور نقض گسترده سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را محکوم کرده‌اند.

بیشتر در این باره: رئیس عمومی یونسکو: افغانستان با «عقبگرد خشونت‌آمیز با هدف حذف دختران و زنان از زندگی عمومی» روبرو شده است


این کشورها گفته‌اند که وضعیت حقوق بشر در افغانستان همه‌روزه به وخامت می‌گراید و زنان و دختران در افغانستان سزاوار احترام و تأمین حقوق اساسی‌شان‌اند.

این چهار کشور همچنان هشدار داده‌اند که اگر وضعیت زنان در افغانستان تغییر نکند، این موضوع برای بررسی به محکمه بین‌المللی عدالت سپرده خواهد شد.

در اعلامیه مشترک این چهار کشور، طالبان به عنوان مسئول نقض حقوق زنان در کنوانسیون رفع تبعیض شناخته شده‌اند.

طالبان پس از برگشت به قدرت در بیش از سه سال گذشته یک سلسله محدودیت‌های سختگیرانه را علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند، از جمله بسته کردن مکاتب بالاتر از صنف ششم به‌روی دانش‌آموزان دختر.