دیدبان حقوق بشر: کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت، می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت باشد

لوگوی دیدبان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر می گوید که ابتکار اخیر جرمنی و چند کشور دیگر برای کشاندن طالبان به محکمۀ بین‌المللی عدالت می‌تواند سرآغاز رسیدن به عدالت در زمینۀ نقض گسترده حقوق زنان و دختران از سوی طالبان باشد.

جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند روز چهارشنبه(25 سپتمبر) در یک اعلامیه مشترک هدف خود را برای پاسخگو ساختن طالبان در قبال نقض کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، با کشاندن این قضیه به محکمۀ بین‌المللی عدالت ابراز داشتند.

فرشته عباسی عضو دیده بان حقوق بشر دیروز(25 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) در اعلامیه‌ای گفت که این اقدام ممکن است سرآغاز راهی به سوی تحقق عدالت در یک محکمۀ جهانی در زمینۀ نقض جدی حقوق بشر علیه زنان و دختران افغان از سوی طالبان باشد و نیاز است تا سایر کشورها نیز از این تلاش حمایت کنند و زنان افغان در این روند شامل شوند.

در عین حال حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان امروز(26 سپتمبر) در شبکه اکس(تویتر سابق) تبعیض جنسیتی و نقض حقوق بشر در افغانستان را رد کرده است.

فطرت ادعا کرده که حقوق بشر در افغانستان مصون است و برخی از کشورها در تلاش تبلیغات علیه طالبان هستند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال 2021 میلادی، دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون ها منع شدند و کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همۀ موسسان و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد.