مسوول سازماندهی مشاغل تهران: هر گونه دست‌‌فروشی مهاجران افغان در اماکن عمومی ممنوع است

به دلیل دسترسی دشوار مهاجران در ایران به مشاغل، بسیاری از آن‌ها دستفروشی می‌کنند.

با افزایش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های حکومت ایران بر مهاجران افغان در این کشور، به تازه‌گی یک مسئول شرکت صنایع و ساماندهی مشاغل شهر تهران، هر گونه دست‌فروشی مهاجران افغان در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرده‌است.

سعید بیگی، مدیر عامل شرکت صنایع و ساماندهی مشاغل تهران روز چهارشنبه «۴ میزان» در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» ایران دست‌فروشی این مهاجران را جرم خوانده است.

بیگی همچنین هشدار داده که با "فروشنده‌گان خیابانی افغان" برخورد خواهد شد.
او در ادامه گفته که برنامه‌ای برای صدور جواز برای دست‌فروشی اتباع خارجی در تهران ندارند و مجوزی در این باره صادر نمی‌شود.

این مقام ایرانی اما افزود، در صورتی‌که اتباع افغان اقامت قانونی در این کشور داشته و تقاضای غرفه برای کسب و کار داشته باشند، ممکن است در اختیار آن‌ها قرار گیرد، هرچند به گفته او تا کنون چنین درخواستی صورت نگرفته است.

بیشتر در این باره: دو زن افغان در پی درگیری بین زنان در شهریار تهران بازداشت شده‌اند

این اقدام شماری از خانواده‌های مهاجر افغان در ایران را نگران کرده که زنده‌گی شان متکی به همین دست‌فروشی است و توان کار دیگر را ندارند.
نور رحمن که سرپرست یک خانواده چهار نفری است از سه سال به این طرف در ایران زنده‌گی می‌کند و یگانه راه درآمدش کراچی دستی است که بالای آن سبزی و ترکاری می‌فروشد.

او به رادیو آزادی گفت که با شنیدن این خبر نگرانی‌اش بیشتر شده‌است: "اگر جمع‌آوری بکنند اوقات ما تلخ می‌شود چون ما یک لقمه نان حلال از طریق همین دست‌فروشی بدست می‌آوریم، قیمتی زیاد است، کرایه خانه هم بلند است، اگر این کار را نکنیم، مصرف از راه دیگر برآورده نمی‌شود و سرمایه و پول زیاد هم نداریم که یک مغازه یا دکان باز کنیم و زنده‌گی خود را از آن طریق پیش ببریم."

اشکان مهاجر دیگر افغان که سرپرست یک خانواده سه نفری است، از دو سال به این طرف با کراچی دستی‌اش خوشبو کننده منازل می‌فروشد.

سعید بیگی: دست‌فروشی برای افغان‌ها ممنوع است.

او نیز نگرانی مشابهی دارد: "بعضی جاها را جمع کردند و نمی‌گذارند مردم دست‌فروشی کند و نمی‌گذارند افغان‌ها این‌جا باشند، اگر همین کار نباشد واقعاً زنده‌گی سخت است، از مجبوریت این کار را می‌کنیم دگه چه کار کنیم."

شماری از مهاجران دیگر افغان هم از وضعیت پیش آمده در ایران نگران هستند و می‌گویند که کاروباریان افغان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
امید رحیمی یکی از این مهاجران به رادیو آزادی گفت: "افغان‌ها واقعاً مشکلات زیاد دارند، کسانی‌که در شرکت‌های خصوصی کار می‌کردند و مزد می‌گرفتند از آن شرکت‌ها اخراج شدند و دولت به شرکت‌ها اخطار داده که جریمه می‌شوند و باید افغان‌ها را به کار استخدام نکنند و کسانی‌که صبح به طرف کار می‌روند بازداشت‌شان می‌کنند."

این بار نخست نیست که حکومت ایران تلاش می‌کند تا دست افغان‌ها را از کار کردن در تهران بگیرد، بلکه پیش از این مقام‌های قضایی ولایت کرمانشاه ایران به کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی این ولایت هشدار داده بود که به مهاجران افغان کار ندهند.

بیشتر در این باره:

مقام‌های طالبان در مرز اسلام‌قلعه: بیشتر پناهجویان اخراج‌شده افغان از ایران شکنجه شده‌اندنهادهای حامی حقوق بشر و رسانه‌ها: تشدید اخراج اجباری افغانها از ایران، آنها را با خطر روبرو می‌سازدرئیس‌جمهور ایران: افغان‌های بدون اسناد قانونی از ایران اخراج می‌شوند

همچنان وزارت کار این کشور قبلاً گفته بود، مهاجران افغانی‌که دارای جواز کار یا کارت کار موقت نیستند، اجازۀ کار در این کشور را ندارند و به کارفرمایان ایرانی هشدار داده بود که در صورت استخدام مهاجران بدون مجوز کار، جریمه خواهند شد.

در کنار این همه، مشکلات در بخش آموزش، صحت، تمدید اسناد اقامت و اخراج مهاجران افغان از موارد دیگری‌ست که با آن روبه‌رو بوده و به نگرانی‌های شان افزوده است.

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان اکثریت افغان‌ها به دلایل مختلف از جمله تهدیدات امنیتی، مشکلات اقتصادی، نبود زمینه کار و افزایش روزافزون فقر افغانستان را ترک کرده و روانه کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان شده‌اند.