تداوم درگیری‌ها در کرم پاکستان؛ ۱۴ تن کشته و دهها نفر زخم برداشتند

درگیری‌های بین شیعیان و سنی‌ها در منطقۀ کرم، خیبر پختونخوا بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی به‌جا گذاشته است.

در تازه‌ترین برخوردها بین باشنده‌گان شیعه و سنی در منطقۀ کرم، حداقل ۱۴ تن کشته شده‌اند.

باشنده‌گان این منطقه به رادیو مشال بخش پاکستان رادیو آزادی گفته‌اند که هر دو طرف از سلاح‌های سبک و ثقیل در برابر یکدیگر استفاده کرده‌اند که در نتیجه، خسارات جانی و مالی به مردم وارد شده و به دلیل این درگیری‌ها، همۀ راه‌های مواصلاتی، دفاتر رسمی، مکاتب و بازارهای منطقه بسته شده است.

مسئولان پولیس و امور صحی کرم به رادیو مشال گفته‌اند، در این درگیری‌ها که از بیستم ماه جاری آغاز شده، تا اکنون ۳۴ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

داکتر رحیم گل رئیس شفاخانۀ کرم به رادیو مشال گفته که این شفاخانه برای تداوی زخمی‌ها، دوا و تجهیزات لازم طبی کافی را در اختیار ندارد.

این درگیری‌ها بین شیعه‌ها و سنی‌ها در منطقۀ بوشهره بین قریه‌های مدگی و احمدزی، بر سر اعمار تأسیسات در زمین مورد منازعه آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

بیشتر در این باره: شمار تلفات درگیری‌های منطقه کرم ایجنسی پاکستان به ۲۵ نفر رسید

باشنده‌گان منطقه می‌گویند که در زمینۀ تهیه و تدارک مواد غذایی، نوشیدنی و سایر خدمات با مشکلات زیاد روبرو هستند.

جلال‌الدین بنگیش، مسئول انجمن حسینیۀ شیعیان در پاره‌چینار به رادیو مشال گفته که این درگیری بر سر زمین مورد منازعه آغاز شد، اما بعداً شکل خاص فرقه‌ای را به خود گرفت. به گفته او همچو درگیری‌ها باعث "بدبختی" در منطقه می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، یک جرگۀ از بزرگان از انگو، اورکزی و کوات تلاش می‌کنند تا یک آتش‌بس را بین طرف‌های درگیر در کرم تأمین کنند.

هرچند مقامات منطقوی کرم تا هنوز در مورد این درگیری‌ها چیزی نگفته‌اند، اما آفتاب عالم آفریدی، وزیر امور قانونی ایالت خیبر پختونخوا، روز گذشته گفت که مقامات تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر این درگیری‌ها متوقف شود.

شیعه‌ها و سنی‌ها در کرم با هم زندگی می‌کنند، اما هر چند گاهی بر سر زمین، جنگلات و سایر املاک درگیری‌های مسلحانه بین آنها رخ می‌دهد.

این درگیری‌ها از چند روز به این طرف ادامه داشته است.

رهبران شیعه و سنی این منطقه در ماه اگست امسال توافق کردند که به هیچ‌کس اجازۀ اعمار مساجد جدید را در ساحۀ بین قریه‌های خوار و بالشخیل نخواهند داد.

قبل از این، در ماه جولای گذشته نیز بین این دو گروه درگیری رخ داد که شش روز ادامه داشت و در آن ۲۹۰ تن از هر دو جانب کشته شدند.

قبل از این، در سال ۲۰۰۷ میلادی هم ده‌ها تن در اثر درگیری بین شیعه‌ها و سنی‌ها در منطقۀ بوشهرۀ در کرم کشته و زخمی شدند.

این دو جانب در سال ۲۰۰۸ میلادی در مری تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن گفته شده بود که هرگونه منازعه بر سر زمین در کرم، از طریق جرگه‌ها حل و فصل خواهد شد.