حسن نصر الله رهبر پیشین حزب الله لبنان کی بود و چگونه رهبری حزب را بدست آورد؟

حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان که در حمله هوایی اسرائیل در بیروت کشته شد.

حسن نصرالله که بیش از سه دهه رهبری حزب‌الله لبنان را در دست داشت، در حدود دو دهۀ گذشته برای فرار از حملات احتمالی اسرائیل به زندگی مخفی روی آورده بود.

ایالات متحده حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخهٔ سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌داند.

اردوی اسرائیل روز شنبه ۲۸ سپتمبر اعلام کرد که حسن نصرالله در حملات پس از ظهر روز جمعۀ اسرائیل در بیروت کشته شد. ساعاتی پس از این اعلام، حزب الله هم به گونه رسمی این خبر را تایید کرد.

حزب‌الله لبنان یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

حسن نصرالله، قدرتمندترین چهرهٔ تاریخ حزب‌الله لبنان از زمان جنگ بین این گروه و ارتش اسرائیل در تابستان ۲۰۰۶، به‌ ندرت در انظار عمومی ظاهر می‌شد و محل زندگی او نیز به‌شدت مخفی نگهداشته می‌شد.

حسن نصرالله در جریان فعالیت در حزب الله محبوبیت فراوانی میان اعضای حزب کسب کرده بود.

برخی روزنامه‌نگاران و شخصیت‌هایی که با او ملاقات کرده‌اند، گفته‌اند که نیروهای حزب‌الله آنان را برای دیدار با نصرالله با موترهای پوشیده از پرده‌های ضخیم و با تدابیر امنیتی شدید به مکانی نامشخص هدایت می‌کردند.

حسن نصرالله ۶۴ ساله در ۱۹۶۰ در منطقه برج حمود در حومۀ بیروت و در یک خانوادۀ پرجمعیت به دنیا آمد.

پدرش، عبدالکریم از اعضای حزب سوسیال ناسیونالیست سوریه بود.

با آغاز جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۷۵، اعضای خانوادهٔ حسن نصرالله مجبور شدند که به جنوب لبنان برگردند و در آنجا به جنبش امل (امید) که یک سازمان سیاسی و شبه‌نظامی شیعه است، بپیوندد.

او مدتی برای تحصیل به شهر نجف عراق رفت و در آن‌جا با عباس موسوی که بعداً رهبر حزب‌الله شد، معرفی شد.

حسن نصرالله در سال ۱۹۸۲ عضویت حزب الله را کسب کرد و آرام آرام به پله های رهبری حزب رسید

حسن نصرالله پس از بازگشت به لبنان در سال ۱۹۸۲ با موسوی به حزب‌الله، سازمان جدید شیعی لبنان که تحت حمایت ایران تشکیل شد، پیوست.

او پس از مدتی، در سال ۱۹۸۹ برای تحصیل راهی شهر قم در ایران شد، اما با جنگ نیروهای حزب‌الله و امل با یکدیگر مجبور شد به لبنان برگردد.

در سال ۱۹۹۲ و پس از ترور عباس موسوی، رهبر وقت حزب‌الله، حسن نصرالله به‌عنوان رهبر این گروه انتخاب شد.

در دوران رهبری نصرالله، حزب‌الله توانست که با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایران به یک نیروی سیاسی قابل توجه در لبنان نیز تبدیل شود.

نصرالله علاوه بر توسعۀ انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله، از جمله موشک‌های با دقت بالا، تعداد اعضای شبه‌نظامی این گروه را بر اساس برخی گزارش‌ها به ۱۰۰ هزار افزایش داد.

او به مرور زمان به چهره‌ای کاریزماتیک در حزب‌الله تبدیل شد.

یکی از طرفداران حزب الله لبنان تصویر حسن نصر الله را روی گوشی تلفن خود نشان داده است.

کشته شدن هادی، پسر ارشد حسن نصرالله، در سال ۱۹۹۷ محبوبیت او را در میان هوادارانش بیشتر کرد.

مهم‌ترین رویداد مرتبط با حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ میلادی رخ داد؛ زمانی که حزب‌الله در دوران رهبری حسن نصرالله، سرانجام نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان بیرون راند و به یک اشغال ۱۸ ساله پایان داد.

حسن نصرالله در دوران رهبری خود نه تنها نفوذ خود را در لبنان گسترش داده بلکه با بدست آوردن حمایت ایران در پی افزایش این نفوذ در منطقه و مداخلات در دیگر نقاط دنیا بوده است.

این نفوذ، به‌ویژه در سال ۲۰۱۳، با اعلام حمایت از رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه بیشتر شد.

کشورهای عربی مثل بحرین، کویت، مراکش و حتی جمهوری آذربایجان از نفوذ حزب‌الله در خاک خود برای تحریک گروه‌های شیعه ناراضی‌اند و اظهار نگرانی کرده‌اند.

از زمان آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳، حزب‌الله با پرتاب راکت‌ و طیاره بدون سرنشین به شمال اسرائیل موجب آوارگی بسیاری از غیرنظامیان ساکن در دو سوی مرز اسرائیل و لبنان شده است.