واکنش‌ها به کشته شدن حسن نصرالله؛ حزب الله: مبارزه می‌کنیم، تحلیلگران: این ضربهٔ سخت به ایران است

تصویر حسن نصر الله روی گوشی یکی از هواداران حزب الله لبنان.

گروه جنگجوی متحد ایران، حزب الله، امروز در بیانیه ای تایید کرد که حسن نصرالله، رهبرش در حملۀ هوایی اسرائیل کشته شده است.

به گزارش مرکز خبر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، حزب الله در این بیانیه گفته است: "سید حسن نصرالله، سکرترجنرال حزب الله، به یاران شهید جاویدان خود که حدود ۳۰ سال رهبری شان را بر عهده داشت، پیوست."

حزب الله که از سوی ایالات متحده به عنوان گروه تروریستی شناخته می شود، وعده کرده است که با وصف مرگ رهبرش، به مبارزه علیه اسرائیل ادامه خواهد داد.

این پس از آن است که اردوی اسرائیل امروز گفت که حسن نصرالله یک روز پیش در یک رشته حملات هوایی در بیروت، پایتخت لبنان کشته شد.

حزب الله هم گروه ملیشه و هم حزب سیاسی است که بر بخش بزرگ جنوب لبنان کنترل دارد.

حسن نصر الله به روز جمعه در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به قرارگاه حزب الله در بیروت کشته شد.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسرائیل گفته است که نیروهای این کشور مقر اصلی حزب الله را که در زیر ساختمان های مسکونی واقع شده بود، هدف قرار داده اند.

هایکو ویمن، یک تحلیلگر گروه بین المللی بحران، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که حملات مکرر اسرائیل به حزب الله، در حالی که توان نابودی کاملش را نداشته، تا حد زیادی این گروه را ضعیف کرده است.

نورمن رول، تحلیلگر مؤسسه امنیت ملی مستقر در واشنگتن، گفته است که اسرائیل حزب الله را تا حدی تضعیف کرده است که حکومت لبنان واقعاً می تواند این گروه را نابود کند:

«نیروهای دفاعی اسرائیل یک نسل کامل رهبری حزب‌الله را ریشه کن کرده‌اند که مجموعه‌ای از تجربیات وسیعی دارد که در مجموع غیرقابل جایگزینی است. در یک جهان کامل، حکومت لبنان از این لحظه برای اثبات اقتدارش کار خواهد گرفت و لبنان را از شر این گروه مسلح خواهد رهانید."

رول افزود، هنوز خیلی زود است که بگوییم این اتفاق خواهد افتاد یا نه.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، کشته شدن حسن نصرالله ضربۀ چشمگیری به حزب الله و حامی اصلی اش، ایران است.

نصرالله در بیش از ۳۰ سال مسئولیت خود بر حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعه را به یک نیروی سیاسی بزرگ در لبنان و دشمن قدرتمند همسایۀ این کشور، اسرائیل مبدل کرده بود.

حزب الله که توسط ایالات متحده سازمان تروریستی تلقی می شود و هرچند اتحادیه اروپا تنها شاخۀ نظامی اش را در لیست سیاه قرار داده است، یکی از اعضای اصلی شبکۀ موسوم به "محور مقاومت" شبکه ای از گروه های نیابتی ایران و شبه نظامیان مورد حمایت تهران علیه اسرائیل و ایالات متحده است.

تخریبات ناشی از حمله هوایی اسرائیل به قرارگاه های حزب الله لبنان در بیروت

علی فتح الله نژاد، مدیر مرکز شرق میانه و نظم جهانی مستقر در برلین باور دارد که مرگ نصرالله "ضربه و شرمساری بزرگ" برای ایران است.

فتح الله نژاد به رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که این «سنگین‌ترین ضربه به جایگاه تهران در منطقه‌» از زمان ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی در حمله هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ در عراق است.

او افزوده است که نصرالله، سلیمانی و آیت‌الله علی خامنه‌ای، «هسته جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای گسترده ایران را تشکیل می‌دهند».

در اوایل ۲۸ سپتمبر، اردوی اسرائیل دور تازه ای حملات علیه اهداف حزب‌الله در جنوب بیروت و دره بقاع در شرق لبنان را آغاز کرد و مدعی شد که حزب‌الله اسلحه را در این مکان‌ها ذخیره کرده است. اردوی اسرائیل پیش از آغاز این حملات، از باشندگان محلی خواست که آن جا را ترک کنند.