انتونیو گوترش: طالبان را می‌توان با فاحش‌ترین نظام‌های سرکوبگر تاریخ معاصر مقایسه کرد

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که «آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد را، می‌توان با برخی از فاحش‌ترین نظام‌های سرکوبگر تاریخ اخیر مقایسه کرد».

او دیشب در شبکه ایکس (تویتر سابق) گفت که با همه کشورها و سازمان‌هایی می‌پیوندد که می‌خواهند حکومت طالبان همه محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران را فوراً از بین ببرد.

همزمان، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا روز جمعه گفت که حکومت طالبان با زندانی کردن نیمی از جمعیت افغانستان، ظرفیت موجود در این کشور را به شدت محدود می‌کند. او همچنان افزود که هر کشوری که بخواهد به طور کامل توسعه یابد، باید مشارکت کامل همه مردم خود را تضمین کند.

اخیراً وزرای خارجه جرمنی، استرالیا، کانادا و هالند هشدار داده‌اند که اگر وضعیت زنان و دختران افغانستان بهبود نیابد، طالبان را به محکمه بین‌المللی عدالت خواهند کشاند. این چهار کشور تأکید کرده‌اند که نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان باید متوقف شود.

هرچند، طالبان درباره این سخنان انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد تاکنون چیزی نگفته، اما روز پنج‌شنبه حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اقدام این چهار کشور در صفحه اکس (تویتر سابق) خود نوشته که «در این کشور حقوق بشر تأمین است و هیچ رفتار تبعیضی در برابر کسی صورت نگرفته است».