تحولات لبنان؛ نتانیاهو: کشته شدن حسن نصرالله یک اقدام ضروری برای «تغییر توازن قوا در منطقه» بود

بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، گفته که کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، اقدامی ضروری برای تغییر توازن قوا در منطقه طی سال‌های آینده خواهد بود.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌ها در شرق میانه پس از مرگ نصرالله افزایش یافته است

. همزمان با ادامه حملات هوایی اسرائیل به لبنان، هشدارهای بین‌المللی درباره پیامدهای احتمالی این تهاجم در حال افزایش است.

به گزارش منابع خبری، نیروهای هوایی اسرائیل روز یکشنبه (۸ میزان) همچنان به بمباران مناطق جنوب و شرق لبنان ادامه دادند. همچنین، بنیامین نتانیاهو تأکید کرده است که قتل حسن نصرالله به عنوان "گامی ضروری برای تغییر موازنه قدرت در منطقه" محسوب می‌شود.

بیشتر در این باره: رئیس جمهور بایدن از حملهٔ اسرائیل بر اهداف نظامی حزب الله و کشته شدن رهبر آن حمایت کرد

ایالات متحده، حزب‌الله لبنان را که توسط ایران حمایت می‌شود، به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده است و شاخه نظامی حزب‌الله نیز در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد اما نه شاخه سیاسی آن.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نبیل قاووق، یکی از رهبران حزب‌الله، را نیز کشته است. قاووق به عنوان مسئول اداره اطلاعات و امنیت ضد اطلاعات حزب‌الله شناخته می‌شد و به گفته اردوی اسرائیل، او مستقیماً در برنامه‌ریزی عملیات‌های تروریستی علیه اسرائیل و شهروندانش نقش داشته است.

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان درپی حملۀ هوایی اسرائیل به مقر این حزب در بیروت پایتخت لبنان کشته شد

در حالی که هنوز حزب‌الله کشته شدن قاووق را تأیید نکرده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که مرگ او یک روز پس از تأیید کشته شدن حسن نصرالله اتفاق افتاده است. نصرالله از مدت‌ها پیش رهبری حزب‌الله را بر عهده داشت و نقش کلیدی در این گروه ایفا کرده است.

بیشتر در این باره:

وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حزب الله شدندسازمان ملل متحد: در نتیجه ادامه حملات اسرائیل بر لبنان بیش از ۵۰ هزار نفر به سوریه مهاجر شده اندزلمی‌ خلیل‌زاد: کشته شدن رهبر حزب الله عقب‌نشینی قابل توجه برای رهبران ایران است

در پی این تحولات، ایران خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای اظهار داشته است که شرایط بسیار حساس است و حتی احتمال وقوع جنگ وجود دارد.

ایالات متحده و چین نیز از کاهش خشونت‌ها حمایت کرده‌اند، در حالی که روسیه نسبت به عواقب وخیم و پیچیده این وضعیت در منطقه هشدار داده است.