پایان مأموریت تام ویست در افغانستان؛ وزارت خارجۀ امریکا: افغانستان هنوز هم اولویت سیاست خارجی ما است

تام ویست

در حالی که وزارت خارجۀ امریکا مأموریت تام ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان، را به پایان رساند، این وزارت در پاسخ به نگرانی‌ها گفته که افغانستان هنوز هم اولویت سیاست خارجی امریکا است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، روز سه‌شنبه ۱ اکتوبر در یک نشست خبری در مورد برکناری تام ویست در پاسخ به این پرسش که "آیا افغانستان اولویت پالیسی خارجی امریکا است؟" افزود:

"البته که این‌طور است و ما به همکاری خود با افغانستان ادامه خواهیم داد. این یک اولویت پایدار باقی می‌ماند. این کار اکنون در وزارت امور خارجۀ امریکا توسط کرن دیکر، رئیس مأموریت ایالات متحده در افغانستان، رینا امیری، نمایندۀ ویژه، و سفیر جان مارک پامیرشایم هدایت خواهد شد."

بیشتر در این باره: تام ویست نماینده پیشین ایالات متحده برای افغانستان، به ماموریت جدید در وزارت خارجهٔ امریکا توظیف شد

در یک خبرنامۀ وزارت خارجۀ امریکا که به روز سه‌شنبه منتشر شده، به نقل از انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، آمده است که پس از ختم مأموریت تام ویست، تعهد ایالات متحده با افغانستان به عنوان یک اولویت دوام‌دار به جای خود باقی است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ امریکا، گفته است که تام ویست از ماه اکتوبر سال ۲۰۲۱ میلادی به این طرف به‌حیث نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را انجام داده تا منافع ملی امریکا در روشنی پالیسی ایالات متحده در مورد افغانستان و رفاه مردم این کشور تضمین شود.

تام ویست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان، هم در مورد برکناری‌اش از این سمت در صفحۀ ایکس (تویتر سابق) خود از همکاری افغان‌ها در طول مأموریت‌اش ستایش کرده و گفته است که "مقاومت و توانایی" افغان‌ها او را به آیندۀ افغانستان امیدوار کرده است.

او افزوده است که امریکا به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، شماری از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان می‌گویند که هرچند آقای تام ویست در مدت زمان مأموریت خود کدام دستاورد تأثیرگذار در بخش حقوق زنان و تغییر وضعیت افغانستان نداشته است، اما تأکید می‌کنند که کشورهایی مثل امریکا باید پالیسی‌های جدی را در مورد افغانستان داشته باشند.

شکریه بارکزی، فعال حقوق زنان و سفیر پیشین افغانستان در ناروی، در این مورد به رادیو آزادی گفت:

شکریه بارکزی: تام ویست با مردم رابطۀ مستقیم نداشت

"برعلاوۀ این که مأموریت تام ویست در افغانستان کدام دستاورد ویژۀ نداشته است، اما آشکار بود که او کاری نتوانست، بخاطری که او با مردم رابطۀ مستقیم نداشت و به دلیل اختلافات سیاسی با طالبان، سفرش به افغانستان هم جنجالی بود. اما وظیفۀ رینا امیری که در بخش زنان و حقوق بشر است، به آن نیاز بیشتر دیده می‌شود، چون جدا از اختلافات سیاسی در افغانستان، وضعیت حقوق بشر و زنان بسیار مهم است."

نسرین حمیدی، یک فعال دیگر حقوق زنان و حقوق بشر، می‌گوید:

"تام ویست، نمایندۀ امریکا، همیشه موضوعات زنان و حقوق بشر را با طالبان یادآوری کرده است، اما این صرف روی کاغذ بوده است و کدام کاری در عمل انجام نداده است. در قسمت جلوگیری از تخطی‌های طالبان در برابر زنان و حقوق بشر ناتوان بود. افغانستان فعلاً در حالتی است که جامعۀ جهانی، به ویژه امریکا، باید نه‌تنها این که نماینده‌ها را تعیین می‌کنند، بلکه باید اقدامات عملی را هم انجام بدهند."

بیشتر در این باره:

تام ویست نماینده پیشین ایالات متحده برای افغانستان، به ماموریت جدید در وزارت خارجهٔ امریکا توظیف شدملل متحد: نمی‌توانیم نماینده‌گان کشورها را مجبور به شرکت در نشست‌های خاص کنیم

تام ویست در زمان مأموریت‌اش گاه‌گاهی با مقام‌های طالبان در دوحه، پایتخت قطر، گفت‌وگو و ملاقات می‌کرد.

قابل ذکر است که نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان در سه سال مأموریت خود بر علاوۀ افغانستان، به هدف حل مشکلات و تغییر وضعیت در این کشور، به کشورهای مختلف دیگر منطقه هم سفر کرد اما به نظر می‌رسد که موفق نشد تا در سیاست حکومت طالبان در برابر زنان، تغییر ایجاد کند.