منابع محلی: از چند روز گذشته درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی در کنر و ننگرهار جریان دارد

منابع محلی می‌گویند که درگیری‌ها بر سر ساخت جاده توسط طالبان و سقوط تانک پاکستان به سمت افغانستان رخ داده است.

شماری از باشنده‌گان ولسوالی خاص کنر ولایت کنر به رادیو آزادی می‌گویند که از چند روز گذشته به این‌سو درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی در «شالی درهٔ» این ولسوالی جریان دارد.

صبغت‌الله سمسور، باشندهٔ این ولسوالی، پس از چاشت روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت: "اکنون هم جنگ جریان دارد، مرمی‌ها یکی یکی فیر می‌شوند، تلفاتی ندارد، اما خانه‌های مردم تخریب شده، به شمول زنان و کودکان مردم زیادی از آن‌جا برآمده ‌اند."

او می‌گوید، راکت‌های نیروهای پاکستانی به خانه‌های بسیاری از غیرنظامیان اصابت کرده و خسارات مالی زیادی به بار آورده است، اما به‌گفتۀ او تا کنون تلفاتی به غیرنظامیان در این محل وارد نشده‌است.

او همچنان می‌گوید به علت این درگیری در درهٔ شالی، از سه روز گذشته آتش‌سوزی در جنگل رخ داده که در حال گسترش است.

تا هنوز علت این درگیری مشخص نیست.

مقام‌های محلی کنر نیز به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

دلیل دقیق درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی هنوز روشن نیست

در همین حال گزارش‌هایی از ولسوالی گوشتهٔ ننگرهار می‌رسد که درگیری میان نیروهای پاکستانی و طالبان در مناطق انارگی و گوسری این ولسوالی همچنان به صورت وقفه‌ای ادامه دارد.

بلال خان، یکی از باشنده‌گان محل، به رادیو آزادی گفت: "مردم همچنان از منطقۀ درگیری به مناطق امن در حرکت اند، درگیری همچنان ادامه دارد، از هر دو طرف ادعای تلفات وجود دارد، دیروز دو شهید از منطقۀ درگیری آوردند، بی‌جا شدن مردم ادامه دارد و درگیری جریان دارد."

اما یکی از بزرگان قومی این ولسوالی که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش منتشر شود، در پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت که این درگیری از ۹ روز گذشته به این‌سو که به‌گونهٔ وقفه‌ای ادامه داشت، آغاز شده و روز چهارشنبه اندک آرام شده، اما از آغاز دوبارۀ آن هراس دارند.

این منبع همچنان گفت که درگیری‌ها سبب شده که اهالی روستاهای انارگی، اله‌خیل، لکری، شیدکی، وچتل، سلالا، توکانی، کرونده و گتو به مناطق دیگر کوچ کنند.

بیشتر در این باره: ادامهٔ درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی؛ باشندگان مناطق سرحدی خوست خواهان ختم جنگ اند

به‌گفتۀ منابع محلی، این درگیری‌ها بر سر ساخت جاده توسط طالبان در منطقه و سقوط تانک پاکستان به سمت افغانستان رخ داده است.

یک منبع مردمی دیگر به رادیو آزادی گفت که در این درگیری از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده شده که در نتیجۀ آن ده‌ها خانه غیرنظامیان آسیب دیده است.

این منبع مدعی شد که در این درگیری سه تن از نیروهای طالبان کشته و پنج تن دیگر زخمی شده‌اند، اما از تلفات واردشده به طرف پاکستانی اطلاعی نداشت.

ملا عادل جانان، سخنگوی والی حکومت طالبان در ننگرهار، نیز به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخی نداد.

حکومت طالبان و حکومت پاکستان هنوز رسماً در مورد علت دقیق این درگیری‌ها میان نیروهای مرزی طالبان و پاکستانی در کنر و ننگرهار چیزی نگفته‌اند.

مردم از مناطق درگیری میان طالبان و پاکستانی‌ها به مناطق امن کوچ می‌کنند

گفتنی‌ست که درگیری‌های مسلحانه میان آن‌ها در امتداد خط دیورند اخیراً افزایش یافته است.

پیش از این پکتیا، خوست و تورخم شاهد درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای پاکستانی بوده که برعلاوهٔ نیروهای دو طرف به غیرنظامیان نیز تلفات وارد شده‌است.

این در حالی‌ست که روابط سیاسی میان کابل و اسلام‌آباد نیز تیره شده‌است.

هر دو کشور یکدیگر را متهم به پناه دادن به مخالفان مسلح می‌کنند.

اسلام‌آباد کابل را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) متهم می‌کند، اما حکومت طالبان در افغانستان گفته است که شاخۀ ولایت خراسان دولت اسلامی موسوم به داعش در بلوچستان و خیبر پختونخوا مراکز دارد.