کرن دیکر: امریکا هیچ‌گاه در نشست‌های «فارمت مسکو» شرکت نکرده است

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان

کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان، می‌گوید که ایالات متحدۀ امریکا هیچ‌گاه در نشست‌های فارمت مسکو، که یک نشست منطقوی است، اشتراک نکرده است.

خانم دیکر روز پنج‌شنبه (۳ اکتوبر) در یک میزگرد آنلاین با رسانه‌ها اشتراک کرد و در پاسخ به سوالی در مورد اشتراک امریکا به فارمت مسکو گفت: لازم نیست که ایالات متحده در تمام نشست‌های منطقوی اشتراک کند.

اما او افزود که فارمت‌های متعدد منطقوی وجود دارد و هر چیزی که به افغان‌ها اجازه دهد که با هم یکجا شوند و در مورد آینده صحبت کنند، ارزش دارد.

قرار است ششمین نشست مشورتی فارمت مسکو فردا (جمعه ۴ اکتوبر) در مسکو برگزار شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، روز چهارشنبه (۲ اکتوبر) گفت که نشست فردا در مسکو، روی تعامل سیاسی، اقتصادی، ضد تروریستی و ضد مواد مخدر متمرکز خواهد بود و در آن نمایندگان روسیه، هند، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان و ترکمنستان شرکت دارند و امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ طالبان، نیز در آن حضور خواهد داشت.

هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان نشست فارمت مسکو، مانند سایر کشورهای جهان، تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، ولی روابط خود را با حکومت طالبان حفظ کرده‌اند.