ریچارد بنیت از فیصله محکمهٔ اتحادیه اروپا در مورد پذیرش پناهنده‌گی زنان افغانستان، استقبال کرد

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا در پیوند به پرونده های پناهندگی زنان از افغانستان را مهم خوانده است.

این محکمه به روز جمعه فیصله کرد که ملیت و جنسیت، کافی است تا یک کشور اتحادیۀ اروپا برای زنان از افغانستان پناهندگی دهد، جایی که طالبان حقوق زنان و دختران را شدیداً نقض کرده اند.

آقای بنیت امروز در شبکۀ ایکس یا تویتر سابق نوشت که این قضاوت مهم محکمۀ عدالت اروپا اذعان می کند که زنان افغان به عنوان یک گروه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

او افزوده است که احتمالاً این فیصله همچنان از روش های پناهندگی و محافظت از افغان ها بر اساس جنسیت و از یافته های مشابه توسط محاکم دیگر حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات در اتریش درخواست پناهندگی دو زن افغان را پس از آن رد کردند، که یکی در سال ۲۰۱۵ و دیگرش در سال ۲۰۲۰ درخواست پناهندگی دادند.

در ادامه آمده است که این زنان رد پرونده های شان را در حضور محکمۀ اداری عالی اتریش به چالش کشیدند و این محکمه خواستار فیصلۀ محکمۀ عدالت اروپا در این مورد شد.

در حکم این محکمه آمده است : « ضرور نیست تثبیت شود، خطر آن وجود دارد که متقاضی در صورت بازگشت به کشور اصلی خود واقعاً و به طور خاص مورد آزار و اذیت قرار خواهد گرفت. بر اساس فیصلۀ محکمه، تنها مد نظر گرفتن ملیت و جنسیت متقاضی بسنده است.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱، طالبان میلیون ها زن و دختر را از کسب آموزش، تحصیل و کار منع کرده اند.