پاکستان از درگیری با نیروهای طالبان افغان در منطقۀ مرزی نوشکی ایالت بلوچستان خبر داد

طالبان به اسلام‌آباد پیشنهاد داد که با مخالفان خود گفتگو کند.

پاکستان از درگیری با نیروهای طالبان افغان در منطقۀ مرزی نوشکی ایالت بلوچستان خبر داده است.

حکومت طالبان در این مورد هنوز چیزی نگفته است، اما امجد سومرو، معاون کمیساری پولیس نوشکی، شام گذشتۀ به بی‌بی‌سی ادعا کرده که تلفات سنگینی به طرف افغانستان وارد کرده‌اند.

این ادعا در حالی صورت گرفته که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، روز گذشتۀ در شبکۀ ایکس (توییتر سابق) با نشر اعلامیه‌ای گفت که تنش‌های اخیر در پاکستان میان حکومت و مخالفان به سطح نگران‌کننده رسیده است.

او به وضعیت جاری در پاکستان اشاره کرده و گفته که ممکن است ادامۀ این وضعیت بر تمام منطقه تأثیر منفی بگذارد.

سمیع یوسفزی، خبرنگار و آگاه امور سیاسی، در مورد نگرانی حکومت طالبان در پیوند به وضعیت جاری پاکستان گفت:

"مثل این‌که پاکستان در برخی موارد در مورد سیاست داخلی افغانستان صحبت می‌کند و در کنفرانس‌ها می‌گوید که طالبان باید حکومت همه‌شمول ایجاد کند، این پیام جواب همان اظهارات است و دوم این‌که روزبه‌روز روابط دو کشور به سوی تیرگی می‌رود و هر دو بر پالیسی‌های همدیگر انتقاد می‌کنند."

بیشتر در این باره: نیروهای طالبان و پاکستانی در ولسوالی شورابک کندهار درگیر شدند

سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان در اعلامیه‌ای که در مورد تنش‌های جاری در پاکستان نشر کرده، نگفته که اسلام‌آباد با کدام مخالف سیاسی خود گفتگو نکرده، اما حکومت پاکستان از گفتگو با تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی خودداری کرده است.

اسلام‌آباد که تی‌تی‌پی را دوست نزدیک طالبان افغان و گروه تروریستی می‌خواند، گفته که حاضر نیست با این گروه و همچنان جدایی‌طلبان بلوچ در بلوچستان وارد گفتگو شود.

همزمان، حکومت پاکستان با حزب تحریک انصاف پاکستان که مؤسس آن عمران خان است، مخالفت جدی دارد.

حزب تحریک انصاف پاکستان می‌گوید که در انتخابات پارلمانی هشتم فبروری تقلب گسترده صورت گرفته و از این‌رو این حزب خواستار برگزاری انتخابات دوباره و آزادی عمران خان از زندان است.

در دو روز گذشته، نزدیک به ۹۰۰ تن از حامیان حزب تحریک انصاف در جریان تظاهرات در اسلام‌آباد از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده‌اند.

طالبان به اسلام‌آباد پیشنهاد داد که با مخالفان خود گفتگو کند.

همچنین، این در حالی است که وزارت داخلۀ پاکستان روز گذشتۀ جنبش تحفظ پشتون را یک سازمان غیرقانونی خوانده و فعالیتش را ممنوع کرده است.

منظور پشتین، رهبر این جنبش، با نشر اعلامیه‌ای روز گذشتۀ در واکنش به اقدام حکومت پاکستان گفت که این حکومت تمام مرزهای دشمنی با پشتون‌ها را شکسته است.

این اقدام در حالی روی دست گرفته شد که این جنبش در پیوند به بازداشت‌های غیرقانونی و ناپدید شدن پشتون‌ها و دیگر مشکلات در خیبرپختونخوا و بلوچستان، برای برگزاری یک جرگۀ بزرگ در جمعه آینده آمادگی گرفته است.

بیشتر در این باره: منابع محلی: از چند روز گذشته درگیری میان طالبان و نیروهای پاکستانی در کنر و ننگرهار جریان دارد

اما پولیس پاکستان تاکنون سه بار به محل برگزاری این جرگه حمله کرده، جایی که حامیان این جنبش پیشاپیش در آنجا تجمع کرده بودند.

اعضای جنبش تحفظ پشتون می‌گویند که برای برگزاری این جرگه هنوز هم متعهدند و آن را برگزار خواهند کرد.