پاکستان: بیانیۀ طالبان دربارۀ امور داخلی ما غیرقابل قبول است؛ آنها بهتر است حقوق زنان را رعایت کنند

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان بیانیۀ سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان را «غیرقابل قبول و مداخله در امور داخلی پاکستان» خوانده است.

ممتاز زهرا بلوچ در بیانیه‌ای به رسانه‌ها امروز دوشنبه ۱۶ میزان گفت که طالبان به‌جای صحبت دربارۀ یک کشور دموکراتیک باید روی حل مشکلات داخلی خود تمرکز کنند و به فراگیر بودن و رعایت حق آموزش زنان و دختران اولویت بدهند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، در بیانیه‌ای روز یک‌شنبه با ابراز نگرانی دربارۀ تنش‌های اخیر در پاکستان میان حکومت و مخالفان گفت که ادامۀ این وضعیت بر تمام منطقه تأثیر منفی می‌گذارد.

در بیانیۀ بلخی آمده است که بهترین راه در برابر "خواست‌های مشروع مردم" تفاهم است.

یک روز پیش از نشر بیانیۀ وزارت خارجۀ طالبان میان هواداران حزب تحریک انصاف مربوط به عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان و پولیس در اسلام‌آباد درگیری صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در پاسخ به بیانیۀ وزارت خارجۀ طالبان همچنان گفته است که طالبان به‌جای محدود کردن حقوق زنان و دختران بر بنیاد به گفتۀ او «تفسیر نادرست از دین» به نیازها و آرزوهای مردم افغانستان به شمول حق آموزش برای زنان و دختران پاسخگو باشند.

زهرا بلوچ افزوده است که حکومت طالبان با اجازه ندادن به گروه‌های تروریستی که صلح و امنیت کشورهای همسایه را به‌طور جدی تهدید می‌کنند، به تعهداتی که به جامعۀ جهانی سپرده‌اند عمل کنند.

او همچنان گفته است که طالبان نگذارند که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریزم جهانی مبدل شود.

طالبان قبلاً گفته‌اند که به کسی اجازه نمی‌دهند که از قلمرو افغانستان ضد کشورهای دیگر استفاده کند.