وزیر داخله پاکستان: بیش از ۱۲۰ افغان در جریان تظاهرات حزب تحریک انصاف بازداشت شده‌اند

مهاجران افغان ادعای شرکت در تظاهرات اسلام‌آباد را رد کردند.

در حالی که وزیر داخله پاکستان ادعای دستگیری بیش از ۱۲۰ افغان در تظاهرات اخیر حزب تحریک انصاف را مطرح کرده، اما مهاجران افغان مقیم اسلام‌آباد با رد این ادعا می‌گویند با آنکه در این تظاهرات شرکت نکرده‌اند، اما از سوی پولیس مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

عظمت‌الله، یکی از مهاجران افغان، روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:
«دیروز صبح ما در چمن فوتبال بازی می‌کردیم که پولیس آمد و من و دو نفر دیگر را به حوزه بردند. از ما ویزا خواستند. ما به موقع برای ویزا درخواست داده بودیم، اما هنوز تأیید نشده بود. بعد از صحبت‌های زیاد، آن‌ها ما را رها کردند، اما تهدید کردند که اگر بار دیگر بدون ویزا بیاییم، ما را به افغانستان برمی‌گردانند.»

یک مهاجر دیگر افغان نیز به رادیو آزادی گفت:
«من هم این اخبار را شنیدم که افغان‌ها در تظاهرات دستگیر شده‌اند. من حدود دو سال است که اینجا زندگی می‌کنم و پولیس پاکستان گهگاهی به بهانه‌های مختلف افغان‌ها را آزار می‌دهد. من از شرکت افغان‌ها در تظاهرات مطمئن نیستم.»

بیشتر در این باره: پاکستان: بیانیۀ طالبان دربارۀ امور داخلی ما غیرقابل قبول است؛ آنها بهتر است حقوق زنان را رعایت کنند

وزیر داخله پاکستان، محسن نقوی، روز یک‌شنبه ششم اکتوبر ادعا کرده که ۱۲۰ افغان در جریان تظاهرات حزب تحریک انصاف دستگیر شده‌اند.
او در منطقه دی‌چوک اسلام‌آباد، جایی که رهبر حزب تحریک انصاف از حامیانش خواسته بود تا در آنجا گردهم بیایند و اعتراض کنند، به خبرنگاران گفت که حضور افغان‌ها در این تظاهرات تعجب‌آور است.

از سوی دیگر، میوند عالمی، رئیس شورای مهاجران افغان در اسلام‌آباد، به رادیو آزادی گفت که مسألۀ بازداشت مهاجران افغان از سوی پولیس نگرانی‌هایی را به میان آورده است.
او از افغان‌ها خواسته که از مداخله در مسائل داخلی پاکستان خودداری کنند:
«در امور داخلی پاکستان دخالت نکنید، به‌عنوان یک افغان زندگی کنید و از دولت پاکستان می‌خواهم کسانی را که از احساسات آنان سوء استفاده شده و دستگیر شده‌اند، آزاد کند.»

اعتراضات حزب تحریک انصاف در اسلام‌آباد به خشونت کشیده شد و خسارات جانی و مالی به‌جا گذاشت.

اعتراضات حزب تحریک انصاف در اسلام‌آباد پس از آن شدت گرفت که عمران خان، رهبر این حزب، از زندان در پیامی از حامیانش خواست تا به‌هدف راه‌اندازی اعتراضات برضد حکومت در منطقه دی‌چوک این شهر جمع شوند.
بر اساس گزارش‌ها، با آنکه پولیس در اسلام‌آباد سعی کرد مانع اعتراض‌کننده‌گان شود، اما این اعتراضات به خشونت کشیده شد و از تلفات جانی و خسارات مالی نیز گزارش شده است.

بیشتر در این باره:

پاکستان از درگیری با نیروهای طالبان افغان در منطقۀ مرزی نوشکی ایالت بلوچستان خبر دادحکومت طالبان از تأثیر منفی تنش‌های اخیر در پاکستان بر منطقه ابراز نگرانی کردمحسن نقوی: ۱۱ پولیس خیبرپختونخوا و ۱۲۰ افغان در اعتراضات اسلام‌آباد بازداشت شده‌اند

وزارت داخله پاکستان مسئولیت آن را به حزب تحریک انصاف و دولت خیبرپختونخوا نسبت می‌دهد که تحت کنترل این حزب است.

وقار سیف، مشاور اطلاعاتی دولت خیبرپختونخوا، نیز ادعاهای وزیر داخله دربارۀ حضور افغان‌ها در تظاهرات را بی‌اساس خوانده است.