ملاله یوسفزی از کشور های اسلامی خواست طالبان را به خاطر سیاست‌های زن ستیزانه، پاسخگو قرار بدهند

ملاله یوسفزی برندۀ جایزۀ صلح نوبل

ملاله یوسفزی برندۀ جایزۀ صلح نوبل بار دیگر پالیسی حکومت طالبان را در برابر زنان و دختران افغان نکوهش کرد و از کشورهای اسلامی خواست که طالبان را پاسخگو قرار دهند.

ملاله یوسفزی روز پنجشنبه(۱۰ اکتوبر) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که طالبان میلۀ تفنگ هایشان را بسوی زنان و دختران افغان دور داده و آنها را از آموزش و زندگی آزاد محروم ساخته اند.

ملاله یوسفزی همچنین نوشته که ظلم و بی رحمی سیستماتیک طالبان در برابر زنان و دختران افغان به حدی زیاد است، که از سوی فعالان و مدافعان حقوق بشر، آپارتاید جنسیتی خوانده می شود. او از کشورهای جهان خواسته که با استفاده از قدرت و قوانین بین المللی، طالبان را به پاسخگویی مجبور سازند.

طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از تسلط دوباره بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم را از آموزش منع کردند. سپس زنان و دختران افغان از رفتن به پوهنتون ها منع شدند و کار زنان در بسیاری ادارات دولتی و همۀ موسسات و نهادهای غیر دولتی ممنوع اعلام شد. ممنوعیت رفتن زنان به حمام‌های زنانه، پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها، سفر بدون محرم شرعی در مسیرهای طولانی، از موارد دیگر نقض‌ حقوق بشری زنان و دختران از سوی طالبان به شمار می‌رود.