نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به حملات اسرائیل به پایگاه‌‌هایشان در لبنان اعتراض کردند

نتانیاهو از آنتونیو گوترش خواست که نیروهای حافظ صلح را از مناطق جنگی خارج کند.

همزمان با اینکه اردوی اسرائیل روز یکشنبه حملات هوایی خود بر لبنان را در ادامهٔ عملیاتش علیه حزب‌الله، متحد ایران، گسترش داد، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از این حملات خشمگین‌اند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (UNIFIL) اعلام کردند که حدود ساعت ۴:۳۰ صبح، در حالی که نیروهای حافظ صلح در پناهگاه‌ها بودند، دو تانک مرکاوا اردوی اسرائیل دروازهٔ اصلی پایگاه را تخریب کردند و به زور وارد این موقعیت در منطقهٔ رامیا شدند.
آن‌ها افزودند که نیروهای اسرائیلی پس از حدود ۴۵ دقیقه از این منطقه خارج شدند.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو در یک پیام ویدیویی از آنتونیو گوترش، منشی سازمان ملل، خواستار خروج فوری نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از منطقهٔ جنگی در جنوب لبنان شد.

حزب‌الله یک گروه مسلح و حزب سیاسی است که بخش زیادی از جنوب لبنان را کنترل می‌کند. ایالات متحده آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، در حالی که اتحادیهٔ اروپا تنها شاخهٔ نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده است.

بیشتر در این باره: وزیر خارجهٔ ایالات متحده از اسرائیل خواست تا از غیر نظامیان در جریان جنگ محافظت کند

نیروهای حافظ صلح (UNIFIL) یک مأموریت ۹۵۰۰ نفری است که در سال ۱۹۷۸ برای نظارت بر آتش‌ بسی که به جنگ ۳۳ روزهٔ سال ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله پایان داد، تشکیل شد.

چهل کشور که نیروهای خود را در حافظان صلح سازمان ملل اعزام کرده‌اند، در بیانیه‌ای مشترک در ۱۲م اکتوبر «به‌شدت حملات اخیر» به نیروهای حافظ صلح را محکوم کردند.
ایالات متحده و رهبران اروپایی از اسرائیل خواسته‌اند که از حمله به نیروهای حافظ صلح خودداری کند.

این درحالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در ۱۲م اکتوبر گفت که «قاطعانه» از اسرائیل می‌خواهد تا این حملات را متوقف کند.

نگرانی‌ها از جنگ منطقه‌ای گسترده در شرق میانه در حال افزایش است.

در همین حال، نگرانی‌ها از یک جنگ منطقه‌ای گسترده افزایش یافته است، زیرا ممکن است اسرائیل به انتقام حملهٔ اول اکتوبر ایران، در حال آماده‌سازی برای یک حملهٔ مستقیم به ایران باشد.

عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران، در ۱۳م اکتوبر گفت که تهران برای «شرایط جنگی» آماده است، هرچند اعلام کرد که دولت او خواهان صلح است.

بیشتر در این باره:

رهبر حزب بزرگ مسیحی در لبنان، انتخاب رئیس جمهور را برای آتش بس با اسرائیل امر مهم دانستجسد جنرال ایرانی که در حملهٔ هوایی اسرائیل در بیروت کشته شده بود، یافت شد

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، یک سیستم پیشرفتهٔ ضد موشکی «تاد» و خدمهٔ نظامی آن را در اسرائیل مستقر می‌کند.