ادارۀ امر به معروف طالبان در بدخشان: مردان و زنان باید در زمان‌های متفاوت به شفاخانه مراجعه کنند

مردم بدخشان از مشکلات ناشی از تفکیک زمانی مراجعه به شفاخانه‌ها شکایت دارند.

مسئولان ریاست صحت عامهٔ حکومت طالبان در بدخشان تصمیم گرفته‌اند که بیماران مرد و زن را بر اساس زمان و ساعات مختلف به شفاخانهٔ مرکزی این ولایت راه دهند.

شفیق‌الله همدرد، رئیس شفاخانهٔ مرکزی بدخشان، به رادیو آزادی می‌گوید که این تصمیم تحت فشار و تأکید مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولایت از یک هفته به این طرف اتخاذ شده است.

به گفتهٔ آقای همدرد، طبق این طرح، زنان می‌توانند در ساعات مشخصی قبل از ظهر و بعد از ظهر به شفاخانه مراجعه کنند، در حالی که مردان فقط در ساعات دیگری امکان دریافت خدمات دارند.

او به رادیو آزادی بیشتر می‌گوید:

«این تصمیم تحت فشار مقامات امر به معروف طالبان گرفته شده است. تقسیم‌بندی زمانی تنها برای بیماران سرپایی است تا از اختلاط میان مردان و زنان جلوگیری شود، اما بیماران عاجل در هر ساعت می‌توانند مراجعه کنند.»

این تصمیم تازه بر زندگی مردم عادی تأثیر منفی گذاشته است.

بیشتر در این باره:

زنان روستایی جوزجان به دلیل محدودیت‌ها و شرایط نامساعد به پشم‌ریسی روی آورده‌اند

گلنار، ۳۲ ساله، ساکن ناحیهٔ چهارم فیض‌آباد، مرکز بدخشان، که چند روز قبل خواهر بیمار خود را به شفاخانه برده بود، از مشکلاتی که با آن مواجه شد، می‌گوید:

«خواهرم مریض بود و او را روز گذشته به شفاخانه بردم. وقتی رسیدیم، گفتند که این وقت برای مردان است و ما را راه ندادند. مجبور شدیم تا چند ساعت منتظر بمانیم تا وقت زنان برسد.»

نبی‌الله، یکی دیگر از ساکنان فیض‌آباد، مرکز بدخشان، که خود نیز تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته، از افزایش مشکلات بیماران سخن می‌گوید:

«این زمان‌بندی جدید بیماران را با مشکل مواجه کرده است. بسیاری از مردم توان مالی رفتن به شفاخانه‌های خصوصی را ندارند و مجبورند به شفاخانهٔ دولتی بیایند، اما حالا حتی این هم دشوار شده است.»

فعالان مدنی از طالبان خواسته‌اند در تصمیم تفکیک زمانی خدمات صحی تجدید نظر کنند.

نظیف‌الله نظری، فعال مدنی در بدخشان، با ابراز نگرانی از تأثیرات منفی این تصمیم بر خدمات صحی، از مقامات طالبان می‌خواهد در این تصمیم خود بازنگری کنند:

«این تصمیم به جای اینکه خدمات صحی را بهتر کند، بیشتر به مردم آسیب می‌زند. بسیاری از بیماران به دلیل کار یا شرایط زندگی‌شان نمی‌توانند در ساعات تعیین‌شده به شفاخانه مراجعه کنند. ما از مقامات می‌خواهیم که در این تصمیم تجدید نظر کنند.»

از زمان به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان در افغانستان، تغییرات زیادی در بخش‌های مختلف جامعه، به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی و صحی اعمال شده است. طالبان همواره تأکید کرده‌اند که هدف این تغییرات، ایجاد جامعه‌ای مطابق با ارزش‌های اسلامی است. اما بسیاری از عالمان دینی در افغانستان و بیرون از افغانستان از این اقدامات سختگیرانه طالبان انتقاد کرده‌اند.

بیشتر در این باره:

تاثیر قانون امر به معروف و نهی از منکر؛ ملل متحد: زنان در افغانستان تحت فشار های فزایندهٔ روانی قرار گرفته اندملاله یوسفزی از کشور های اسلامی خواست طالبان را به خاطر سیاست‌های زن ستیزانه، پاسخگو قرار بدهندروزا اوتوننبایوا: آسیب های بیشتری به زندگی زنان و دختران در افغانستان وارد می شود

ناظران می‌گویند که با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و محدودیت‌های فرهنگی، بسیاری از مردم به خدمات صحی رایگان و در دسترس وابسته‌اند و اعمال این محدودیت‌های طالبان دسترسی مردم محلی به درمان را دشوارتر کرده است.