طالبان به رسانه‌های محلی میدان وردک: از عکاسی و فیلم‌برداری «موجودات زنده» خودداری کنید

طالبان پیش از این اقدام مشابهی را در ولایت‌های کندهار و تخار اجرا کرده بودند.

پس از وضع ممنوعیت بر فیلم‌برداری و عکاسی در ولایت‌های کندهار و تخار، اکنون برخی از خبرنگاران در میدان وردک می‌گویند که حکومت طالبان به رسانه‌های محلی این ولایت ابلاغ کرده است تا از عکاسی و فیلم‌برداری «موجودات زنده» خودداری کنند.

تعدادی از خبرنگاران افغان در ولایت میدان وردک روز دوشنبه به رادیو آزادی تایید کردند که طالبان به تازه گی تصویر برداری و عکاسی ازسوی رسانه های محلی در آن ولایت را ممنوع کرده اند.

یکی از آنان که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت ریاست اطلاعات و فرهنگ میدان وردک در نشستی با خبرنگاران در این ولایت از آنان خواسته تا با توجه به این موضوع، به تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر همکاری کنند:

«شش روز پیش رییس اطلاعات و فرهنگ میدان وردک با خبرنگاران نشست داشت و از آنان خواست که بخاطر تطبیق قانون جدید طرح شده از سوی امر به معروف برای رساندن این قانون به مردم با آنان همکاری کنند.»

آنان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفتند که ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت میدان وردک این ممنوعیت را وضع کرده‌است.

تعدادی از خبرنگاران افغان در ولایت میدان وردک که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌ها و صداهای‌شان در گزارش منتشر شود، روز دوشنبه به رادیو آزادی تأیید کردند که طالبان به‌تازگی تصویر‌برداری و عکاسی از سوی رسانه‌های محلی در آن ولایت را ممنوع کرده‌اند.

این خبرنگاران گفتند که کمیته‌ تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت میدان وردک این ممنوعیت را وضع کرده است.

با آنکه حدود دو هفته قبل برخی از خبرنگاران ولایت تخار در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که حکومت طالبان در ولایت تخار اجازه عکس و تصویر گرفتن از محافل خبری را نمی‌دهند، اما اکنون به گفته شماری از خبرنگاران، روز یکشنبه کمیته تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولایت رسماً در دیدار با خبرنگاران دستور داده که دیگر اجازه فیلم‌برداری و عکاسی را ندارند.

بیشتر در این باره: طالبان استفاده از تلفون‌های هوشمند را در پنجشیر ممنوع کرده‌اند تا خشونت‌هایشان مستند نشود

گفته می‌شود در این نشست نمایندگانی از استخبارات، ریاست اطلاعات و فرهنگ، کارمندان امر به معروف و نهی از منکر، و قوماندانی امنیه طالبان در تخار حضور داشته‌اند.

یکی از خبرنگاران در ولایت تخار که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به شرط تغییر صدای خود به رادیو آزادی گفت که افزون بر محدودیت‌های قبلی بر رسانه‌ها از سوی طالبان، با ممنوع شدن عکاسی و فیلم‌برداری، اطلاع‌رسانی برای آنان دشوارتر شده است.

«می‌توانم بگویم که همه چیز وابسته به تصویر و فیلم‌برداری است. بعضی مواقع ما عکس می‌گیریم و از روی یک عکس می‌توانیم بگوییم که این اتفاق افتاده است. سند از روی عکس و تصویر گرفته می‌شود. این که ممنوع قرار داده شده، پس چیزی دیگر باقی نمی‌ماند. فقط یک صدا می‌ماند که شاید آن را هم محدود کنند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان با نگرانی از ادامه محدودیت‌ها بر رسانه‌ها از سوی طالبان، منع فیلم‌برداری و عکاسی موجودات زنده در این ولایت‌ها را سرکوب آزادی بیان خوانده و خواستار لغو این دستور شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان این محدودیت‌های تازۀ طالبان را سرکوب آزادی بیان خوانده است.

سمیه ولیزاده، مسئول کمیته ارتباطات و دادخواهی مرکز خبرنگاران افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی گفت:

«مرکز خبرنگاران افغانستان نگران وضعیت آزادی بیان و همچنین رسانه‌های داخل افغانستان است. این باعث شده روزنه‌های امید در داخل افغانستان در عرصه آزادی بیان و روند اطلاع‌رسانی به ناامیدی تبدیل شود. مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار لغو چنین محدودیت‌ها در عرصه رسانه‌ها و آزادی بیان است تا رسانه‌ها بتوانند بار دیگر آزادی‌های قانونی خود را به دست بیاورند.»

بیشتر در این باره:

نگرانی یونسکو از محدودیت آموزش دختران در افغانستان؛ « ادامه این روند میلیون‌ها دختر را تحت تاثیر قرار می‌دهد»تاثیر قانون امر به معروف و نهی از منکر؛ ملل متحد: زنان در افغانستان تحت فشار های فزایندهٔ روانی قرار گرفته اند۹ اکتوبر، بیستمین سالروز اولین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان؛ نگرانی مردم از پایان یافتن حق انتخابخانه آزادی بیان افغانستان خواستار آزادی فوری مهدی انصاری شد

حکومت طالبان تا هنوز به‌طور رسمی در این مورد اظهار نظری نکرده است و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ نداده است.

طالبان پیش از این اقدام مشابهی را با ایجاد کمیته‌‌ای تحت نام تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر در ولایت کندهار اعلام کرده بودند.

گفتنی است که حکومت طالبان فعالیت تلویزیون ملی در ولایت کندهار را به دلیل پخش تصاویر زنده متوقف کرده بود که واکنش نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها را در پی داشت.