سازمان‌های حامی رسانه‌ها: ممنوعیت نشر تصاویر موجودات زنده توسط طالبان تهدیدی برای آزادی بیان است

رسانه‌های تصویری در افغانستان

سازمان‌های حامی خبرنگاران افغان، ممنوعیت نشر تصاویر موجودات زنده در رسانه‌ها از سوی وزارت امر به معروف طالبان را نقض صریح آزادی بیان و یک گام دیگر به سوی محدود کردن اطلاع‌رسانی دانسته و محکوم کرده‌اند.

به اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امر به معروف طالبان روز دوشنبه نافذ کردن قانون منع تصاویر موجودات ذیروح در رسانه‌ها را آغاز کرد.

خبرنگاران آگاه از موضوع گفته‌اند که این وزارت می‌خواهد این قانون را به‌گونهٔ تدریجی تطبیق کند.

مرکز خبرنگاران افغان در تبعید می‌گوید که طالبان با این روش خود می‌خواهند آزادی بیان را از بین ببرند.

حشمت وجدانی، سخنگوی این مرکز، شب گذشته به رادیو آزادی گفت که طالبان تلاش دارند رسانه‌ها فعالیت خود را کاملاً متوقف کنند:
"تصمیم اخیر وزارت امر به معروف طالبان مبنی بر اینکه از نشر تصاویر زنده باید جلوگیری شود، به‌شکلی محدود کردن کامل رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان است."

بیشتر در این باره: ممانعت طالبان از فیلمبرداری موجودات زنده؛ گفت‌وگو با مسئول کمیتهٔ دادخواهی و ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان

سیف الاسلام خیبر، سخنگوی وزارت امر به معروف حکومت طالبان، به خبرگزاری فرانسه گفته است:
"این قانون برای همهٔ افغانستان است... و به‌گونهٔ تدریجی نافذ خواهد شد."
وی می‌افزاید که مسئولان تلاش خواهند کرد تا مردم را قانع کنند که به تصویر کشیدن موجودات زنده مخالف شریعت اسلامی است.

در سوی دیگر، حمید عبیدی، رئیس سازمان حامی خبرنگاران افغانستان، می‌گوید طالبان از دو ماه به این سو با رسانه‌ها گفتگو دارند تا از نشر تصاویر موجودات ذیروح دست بکشند:
"فشارهای بیشتری بر فعالیت رسانه‌ای در افغانستان از سوی ادارهٔ طالبان اعمال می‌شود. در تازه‌ترین مورد، نشر تصاویر و ویدیوها در برخی ولایت‌ها و ادارات تحت حاکمیت طالبان محدود شده است. در برخی ادارات، به بخش‌های نشرات دستور داده شد که از این پس حق نشر تصاویر و ویدیوها را در صفحات اجتماعی و وب‌سایت‌ها ندارند."

شماری از خبرنگاران روز دوشنبه تأیید کردند که طالبان در ولایت میدان وردک عکاسی و فلم‌برداری را ممنوع کرده‌اند. از چنین محدودیتی در این اواخر در قندهار و تخار نیز گزارش شده است.

بیشتر در این باره: طالبان به رسانه‌های محلی میدان وردک: از عکاسی و فیلم‌برداری «موجودات زنده» خودداری کنید

هرچند وزارت امر به معروف طالبان به تصویر کشیدن موجودات ذیروح را بنا به تفسیر خود مخالف شریعت می‌داند، اما عالمان دین در این مورد نظر همسانی ندارند.

دکتر محمدالله صخره، از فارغان پوهنتون الازهر مصر، می‌گوید تصویر در صدر اسلام نکوهش شد زیرا جامعهٔ آن زمان به بت‌پرستی و تصویرپرستی نزدیک بود:
"اگر قرار باشد که انسان امروز عکاسی را قیاس بکند به ظاهر بعضی روایت‌ها که از خود سیاقی داشته و سباقی داشته و لحاقی داشته، پس این موضوعی می‌شود که سوار شدن موتر و موضوعات مختلف حتی وجود کمره در شرکت‌ها و ساخت اسلحه در صنعت هم باید ممنوع قرار داده شود که از این حرج عظیم و مشقت بزرگ به وجود می‌آید."

مرکز خبرنگاران افغانستان: طالبان تلاش دارند که آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها را کاملاً متوقف کنند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در سه سال گذشته، یک سلسله محدودیت‌های وسیع بر خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان وضع کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، اشتراک زنان در بحث‌های زنده در رسانه‌ها را نیز ممنوع کرده‌اند. در برخی ولایت‌ها، حتی نشر صدای زنان در رسانه‌ها نیز منع شده است.