بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه نظامیان ارشد ایران و نهادهای نظامی اعمال کرد

بیرق انگلستان

بریتانیا در واکنش به حملات راکتی اخیر تهران علیه اسرائیل، روز دوشنبه تحریم‌های تازه‌ای را بر چندین نفر از نظامیان ارشد و نهادهای نظامی ایران اعمال کرد.

این دومین حملهٔ مستقیم ایران به اسرائیل بود. ایران در ماه حمل گذشته نیز در پاسخ به حملهٔ هوایی به قنسولگری ایران در دمشق، دست به چنین حمله‌ای زده بود.

دیوید لامی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، در اعلامیه‌ای گفت که ایران هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه «اقدامات خطرناک» این کشور و نیروهای نیابتی‌اش به درگیری در شرق میانه دامن می‌زند را نادیده گرفته است.

بر اساس این تحریم‌ها، عبدالرحیم موسوی، قوماندان عمومی اردوی جمهوری اسلامی، و حمید واحدی، قوماندان نیروی هوایی اردو، از جمله افرادی هستند که اجازه ورود به خاک بریتانیا را نخواهند داشت و تمامی اموال آن‌ها در این کشور مسدود شده است.

اعلامیهٔ آقای لامی، که در پی نشستی با وزرای خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا در لوکزامبورگ نشر شد، تأکید می‌کند که تحریم‌ها راهی برای «پاسخگویی» به ایران و افشای کسانی است که پشت این حملات قرار دارند.

بیشتر در این باره: اتحادیۀ اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران به دلیل همکاری آن با روسیه تصویب کرد

این دیپلمات ارشد بریتانیا با اشاره به اینکه لندن در کنار متحدان و شرکای خود قرار دارد، تأکید کرده است که کشورش به اقدامات لازم برای مقابله با آنچه «تهدیدات غیرقابل قبول ایران» خوانده شده و «فشار» برای کاهش تنش در سراسر منطقه ادامه می‌دهد.

در فهرست تحریم‌های بریتانیا، محمد کاظمی، رئیس استخبارات سپاه پاسداران، نیز دیده می‌شود. اموال و دارایی‌های دو شرکت، از جمله آژانس فضایی ایران که از تکنالوژی آن‌ها در راکت‌های کروز و بالستیک استفاده می‌شود، نیز مسدود شده‌اند.

هفتهٔ گذشته، حکومت امریکا محدودیت‌هایی را بر ده‌ها شرکت در بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران اعمال کرد تا منابع مالی این کشور را در آنچه «فعالیت بی‌ثبات کننده» خوانده است، قطع کند.

از سوی دیگر، صلیب سرخ لبنان می‌گوید در حملهٔ هوایی اسرائیل به ساختمانی در شمال لبنان دست‌کم ۲۱ نفر کشته شده‌اند.

ادامه حملات اسرائیل بر خاک لبنان

این حمله به ساختمانی در روستای ایطو در شمال لبنان و در مناطق با اکثریت مسیحی‌نشین انجام شده است؛ محلی که فاصلهٔ زیادی از پایگاه‌های اصلی گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در جنوب و شرق این کشور دارد.

اما گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که یک قوماندان ارشد گروه حزب‌الله در این حمله هدف قرار گرفته بود. اردوی اسرائیل به‌طور رسمی در این باره اظهار نظر نکرده است.

حزب‌الله لبنان یک سازمان نظامی-سیاسی است که از سوی امریکا به‌عنوان یک سازمان هراس‌افگن شناخته می‌شود، ولی اتحادیهٔ اروپا تنها شاخهٔ نظامی آن را در لیست سیاه شامل کرده است.