روایت یگانه عکاس دختر در شبرغان؛ « مجبور هستم به دلیل محدودیت ها و مشکلات اقتصادی، عکاسخانه ام را ببندم»

تصویر آرشیف

مسوول استدیوی عکاسی و فوتو کاپی «تصویر روز» در شبرغان می گوید که کاهش مشتریان زن و مشکلات اقتصادی، منجر به مسدود شدن یگانه دستگاه عکاسی زنانه در این شهر خواهد شد.

سوسن کوهکن ، یکی از دختران باز مانده از مکتب در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان است. سوسن، در مدت ۹ ماه عکاسی را به صورت حرفه ای از سوی یک نهاد کمک رسان دنبال کرده و یک استد یوی عکاسی و فوتو کاپی را تحت نام «تصویر روز» در شهر شبرغان ایجاد کرده است. او میگوید:

« وسایل دکان عکاسی را برای من یک دفتر از قبیل پرنتر، کمپیوتر، کمره ، چوکات های عکس و ورق های عکس که در عکاسی لازم است برایم کمک کرده بود.»

سوسن میگوید، این استید یوی عکاسی که مخصوص برای خانم ها ایجاد شده خدمات گرفتن عکس و چاپ اسناد را عرضه می کند:

« در سال ۱۴۰۰ من این عکاسخانه را فعال کردم که در اوایل زیاد تشویق شدم. تقریبا در ۱۵ روز من ۹ هزار افغانی کار کردم. بسیار مشتری داشتم و فعالیت من خیلی خوب بود.».

ولایت جوزجان و شهر شبرغان در نقشه افغانستان.

اما بگفته سوسن، بعد از بسته شدن مکاتب و پوهنتون ها بروی دختران وزنان، مشتریانش کم شده است. او مجبور است که با کاهش مشتریان و مشکلات اقتصادی استد یوی عکاسی را مسدود کند.

سوسن با اشاره به مشکلات در فعالیت برای کار های عکاسی که با آن رو به رو شده به رادیو آزادی گفت:

« برای فعلا هیچ عاید ندارم چند ماه شده که نه مشتری است ونه عاید، هیچ چیز نیست چرا که نه مکتب باز است و نه هم پوهنتون از اینکه دکان عکاسی من زنانه است زنان نمی آیند. دلم است دکان را بسته کنم.».

سوسن از حکومت طالبان میخواهد تا زنان را حمایت کرده و برای آنان زمینه کاری فراهم کند.

در کنار مشکلات کاهش مشتری عکاسخانه های زنانه در شبرغان، برخی عکاسی های زنانه به دلیل مشکلات مختلف و محدودیت ها در دیگر ولایات افغانستان نیز مسدود شده اند.

زنان عکاس حالا نگران هستند که با وجود نداشتن امکانات دیگر چه کاری را پیشه خود بسازند؟