سفیر طالبان در چین از آماده‌گی پیکنگ برای آغاز اقدامات در پروژه دهلیز واخان در افغانستان خبر داد

تصویر آرشیف: نقشه ولایت بدخشان که مسیر واخان نیز به سمت چین از آن میگذرد.

سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در چین می گوید که پیکنگ از تلاش های حکومت طالبان در فعال سازی دهلیز واخان بین چین و افغانستان قدردانی کرده و آماده می شود که به تدریج اقداماتی را برای امور این دهلیز بردارد.

مولوی بلال کریمی، سفیر طالبان در چین، روز سه شنبه (۱۵ اکتوبر) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) در اعلامیه ای گفته که در ملاقات با لیوجین سونگ رئیس دیپارتمنت آسیا در وزارت امور خارجه چین روی توسعه و تقویت روابط سیاسی، تجارتی، اقتصادی و ترانزیت با منطقه، بحث کرده است.

در اعلامیه از قول لیوجین سونگ گفته شده که شرکتهای نفت و گاز ام. سی. سی و آسیای میانه بیشتر تشویق خواهند شد، تا روند استخراج نفت حوزه نفتی دریای آمو، سرعت یابد و کارهای جاری در پروژه مس عینک، گسترده تر و سریع تر شود.

وزارت امور خارجه چین نیز به روز سه شنبه در یک اعلامیه در ویب سایت خود این ملاقات را تأیید کرده، اما فقط گفته است که هر دو جانب در مورد روابط چین و افغانستان و سایر موضوعات مورد علاقه تبادل نظر کرده اند.

چین مانند سایر کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما نخستین کشوری بود که در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، رسماً اعتبارنامه بلال کریمی، سفیر حکومت طالبان را در پیکنگ پذیرفت.