گزارش‌هایی از کشته شدن تعداد زیادی از افغانها توسط مرزبان ایرانی منتشر شده است

نیروهای مرزی ایران در منطقه کلگان افغان‌ها را هدف تیراندازی قرار دادند، این عکس از ویدئویی گرفته شده که مهاجران بازمانده از وضعیت خود توصیف می‌کنند.

نیروهای مرزی ایران به شماری زیادی از افغان‌هایی که گفته می‌شود قصد ورود به آن کشور را داشتند، تلفات وارد کرده‌اند. رادیوآزادی ارقام تلفات که در این گزارش به نقل از شاهدان عینی تذکر رفته بطور مستقل تایید کرده نمی تواند.

حکومت طالبان می گوید در این مورد تحقیق می کند، اما نماینده ویژه ایران این گزارش را رد می کند.

اما شاهدان عینی و نزدیکان کشته‌شدگان گفته‌اند که این افغان‌ها که می‌خواستند شب یکشنبه وارد ایران شوند، از سوی نیروهای ایران در منطقۀ سراوان کلگان ولایت سیستان بلوچستان در تیراندازی مستقیم کشته و زخمی شده‌اند.

حال وش، یک سازمان حقوق بشری ایرانی، نیز گزارش داده که مرزبانان ایرانی بر حدود سه صد نفر آتش باری کردند و تعدادی زیادی آنها را کشته و زخمی کردند.

در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، افراد حاضر می‌گویند به‌طور مستقیم هدف تیراندازی نیروهای مرزی ایران قرار گرفته‌اند.

در این ویدیوها که رادیو آزادی محل دقیق، زمان و چگونگی وقوع این رویداد را به‌طور مستقل تأیید کرده نمی‌تواند، مشاهده می‌شود که تعدادی کشته و زخمی شده‌اند که به نظر می‌رسد هدف مرمی قرار گرفته‌اند.

حال وش، یک سازمان حقوق بشری ایرانی، روز دوشنبه گزارش داد که شب یکشنبه حدود ۳۰۰ افغان که می‌خواستند از راه سیستان-بلوچستان وارد ایران شوند، در منطقۀ سراوان کلگان این ولایت از سوی نیروهای مرزی هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند.

بیشتر در این باره: گزارش‌ها از کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از افغانها در نتیجۀ تیراندازی مرزبان ایرانی خبر می‌دهند

این سازمان در گزارش خود از قول دو شاهد عینی گفته است که از این رویداد فقط ۶۰ تا ۷۰ تن جان سالم به در برده‌اند و بقیه همه کشته و زخمی شده‌اند.

آنچه که شماری از شاهدان و نزدیکان قربانیان این رویداد نیز به رادیو آزادی گفته‌اند.

یک شاهد عینی که به ولایت هرات رسیده است و نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که نیروهای مرزی ایران برای آنان کمین گرفته بودند:

"امروز صبح پس آمدیم، این برادرم در منطقه کلگان در کمین برابر شد، ما همه ۳۰۰ نفر بودیم، تا ۲۷۰ و ۲۸۰ نفر کشته و زخمی شدند، ممکن بین ۵۰ تا ۶۰ نفر زنده بیرون شده باشند. به تعداد ۱۲ دوست خودم کشته شدند. حالا از کمیساری آمدند و کسی را زخمی و کسی را شهید در حالات مختلف به هرات انتقال دادند."

یکی از نزدیکان قربانیان این رویداد که نخواست از او در گزارش نام برده شود، به رادیو آزادی گفت:

"دو شب قبل بود که در مسیری به نام کلگان سه کمین برابر شده بود. فیر شد به تعداد ۶۰ نفر سالم ماند و بقیه همه ۲۴۰ نفر کشته شدند."

فردی که در ویدئو دیده می‌شود و از تیراندازی مرزبانان ایرانی جان سالم به‌در برده است. بازماندگان از حجم گُستردۀ تلفات سخن می‌گویند.

به گفتۀ او، این افغان‌ها به هدف کار کردن تلاش می‌کردند به ایران بروند.

این ارقام تا هنوز بطور مستقل تایید نشده است.

یک منبع در سفارت افغانستان تحت کنترول حکومت طالبان در ایران در صحبت با رادیو آزادی این رویداد را تأیید کرده و گفته که تحقیقات در این مورد جریان دارد و به گفتۀ او تاکنون تعداد دقیق کشته‌شدگان و زخمی‌ها معلوم نیست.

یک منبع در نمایندگی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در ولایت نیمروز به رادیو آزادی گفت که این رویداد در منطقۀ کلگان، مرز بین ایران و پاکستان، رخ داده است که به گفتۀ او تاکنون نیروهای ایرانی در صحبت با آنها از انجام این عمل انکار کرده‌اند.

در همین حال، مولوی حنظله، کمیسار حکومت طالبان در پل ابریشم ولایت نیمروز، به رادیو آزادی گفت که تاکنون این کشته‌شدگان و زخمی‌ها به جانب افغانستان انتقال نشده‌اند:

"ما به همین خاطر یک کمیته ایجاد کرده‌ایم، اما ایرانی‌ها قبول نمی‌کنند. اما رویداد رخ داده است. آنها به منطقه کلگان بلوچستان ایران رسیده بودند که این رویداد رخ داده است. تاکنون نه شهیدان و نه هم زخمی‌ها به نیمروز آورده شده‌اند. ما همه دیپلمات‌ها و همه همکاران ما در سفارت با متقی صاحب روی این موضوع مصروف استیم."

کلگان بین ایران و پاکستان یک منطقۀ سرحدی است که مربوط ولسوالی سراوان می‌شود. این منطقه از ولایت نیمروز افغانستان نیز زیاد فاصله ندارد و افغان‌ها به‌طور غیرقانونی از این راه تلاش می‌کنند به ایران بروند.

Your browser doesn’t support HTML5

نهاد حقوق بشری «حال وش»: شماری از مهاجران افغان در مرز ایران و پاکستان کشته شدند

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این حکومت امروز چهارشنبه ( 25 میزان) در ایکس، توییتر سابق نوشت که در مورد کشته و زخمی شدن شماری از اتباع افغانستان در منطقه مرزی میان پاکستان و ایران تحقیقات را از طریق راه های دیپلومات و نهاد های مختلف آغاز کرده است و براساس تحقیقات تصمیم خواهند گرفت.

اما حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران برای افغانستان می گوید که در پی گیری مستقیم از طریق منابع معتبر به گفته او تا این لحظه مشخص شده که گزارش ها در مورد کشته شدن ده ها مهاجر افغان در تیراندازی نیروهای ایرانی صحت ندارند.

او امروز در ایکس، توییتر سابق نوشت که برخورد قانونی با ورود غیرقانونی پناهجویان حق مشروع کشورهاست اما قمی تاکید کرد که کشورش در این مورد بگونه قانونمندانه و براساس قرارداد های بین المللی عمل می کند.

این رویداد واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از افغانستان بین سیاسیون و فعالان برانگیخته است.

قابل ذکر است که اخیراً ایران به اخراج مهاجران افغان شدت بخشیده است و گزارش‌های متعددی از خشونت و برخورد نامناسب با مهاجران افغان داده شده است.

این در حالی است که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان میلیون‌ها افغان به ایران پناهنده شدند.

رویداد در نقطۀ مرزی بین پاکستان و ایران رخ داده، محلی که دسترسی رسانه ها به آن محدود است. به همین دلیل رادیو ازادی نمیتواند به طور مستقل شمار تلفات این رویداد را که منابع دیگر گزارش داده اند تائید کند.