صدراعظم موقت لبنان، ایران را به مداخله در امور داخلی لبنان متهم کرد

نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان

نجیب میقاتی، صدراعظم موقت لبنان، تلاش ایران برای امنیت در جنوب این کشور را مداخله در امور داخلی لبنان خواند.

محمدباقر قالیباف ریس پارلمان ایران در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ میزان در روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، گفته بود ایران ممکن است با پاریس برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد مذاکره کند، مشروط بر این‌که فقط اردوی لبنان می‌تواند در جنوب این کشور مستقر شود.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده است که نجیب میقاتی روز جمعه ۲۷میزان در واکنش به این اظهارات، در بیانیه‌ای به صراحت این پیشنهاد قالیباف را که به تازگی نیز به لبنان سفر کرده بود، رد کرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ ملل متحد در اگست ۲۰۰۶ از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل صادر شد. براساس این قطعنامه، نیروهای حافظ صلح وظیفه دارند تا نیروهای مرزی لبنان را در حفاظت از مناطق مرزی کمک کنند.

در آغاز ماه جاری، نیروهای اسرائیل عملیاتی را برای سرکوب گروه حزب الله طرفدار ایران در جنوب لبنان راه اندازی کردند که بر اساس گزارش ها، دراین عملیات به نیروهای حافظ صلح هم شلیک شده است.

حزب الله که از حمایت لبنان برخوردار است از سوی ایالات متحدۀ امریکا یک گروه ترویستی دانسته میشود و اتحادیۀ اروپا نیز شاخۀ نظامی آن را در فهرست سیاه گنجانیده.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد امروز گفتند که با وجود این حملات، آنها به ماموریت خود در منطقه متعهد هستند.